Widerøe betjener først og fremmest indenrigstrafik i Norge. Det har de gjort i snart 100 år. Selskabet har dog også flere internationale ruter som for eksempel mellem København og Sandefjord syd for Oslo. Selskabets hovedkvarter befinder sig i Bodø, som er et knudepunkt for den vigtige indenrigstrafik i Nordnorge.
Widerøe flyver blandt andet mellem en række mindre byer på det, der populært kaldes Mælkevejen. Disse såkaldte PSO-ruter, hvor det samme fly letter/lander flere gange, er en vigtig brik i den offentlige trafik i Norge, hvor afstandene er store, og hvor fjorde og fjelde har gjort det svært at anlægge veje og jernbaner.
Widerøe har fire billettyper samt en særlig børnebillet. De fire typer er full flex, flex, smart og mini. Jo dyrere billet, jo flere fordele som eksempelvis fast track og lounge-adgang i udvalgte lufthavne. Børn under 2 år rejser gratis på Widerøes indenrigsruter, og der er særlige rabatter til børn mellem 2 og 11 år. Widerøe har ikke en decideret business class, men i visse fly er de forreste 8-10 rækker med ekstra benplads.
Mini, som er den billigste billettype, er til dig, der rejser uden indtjekket bagage. Billetten kan kun refunderes i 24 timer. Jeg vil ikke anbefale danske rejsende at benytte mini-billet. Flest fordele er der med full flex-billetten, hvor du kan tage ekstra meget bagage med. Billetten kan refunderes til fuld pris. På indenrigsrejser i Norge er flex eller smart de bedste alternativer.
Der er ingen grund til at kaste penge væk efter en full flex-billet. Det skyldes, at lufthavnene er meget små, og det samme er flyene. I de mindre lufthavne findes der ikke lounges, og alle passagerer er hurtigt tjekket ud og ind, ligesom boarding foregår hurtigt, så fast track er unødvendig/ikke eksisterende. Du får derfor sjældent fuld valuta for en full flex i Norge.
Enkelte af indenrigsruterne er så korte, at der ikke serveres mad og drikke ombord. Du kan i stedet forsyne dig med en gratis kop kaffe eller te i lufthavnens venteværelse før boarding. På Widerøes længere ruter og udenrigsruter serveres der gratis kaffe og te ligesom hos SAS. Snacks, lette retter og drikkevarer kan tilkøbes. På de længste udenrigsruter fra Norge til fx Alicante i Spanien kan du desuden forhåndsbestille et måltid på udvalgte afgange.
På de fleste kortere indenrigsruter benytter Widerøe Dash-8 fly. De mindste af dem, Dash8-300, har ikke sæder med ekstra benplads. Det er til gengæld muligt at reservere ekstra benplads på de lidt større Dash8-Q400-fly samt på Widerøes fly af mærket Embraer, der flyver på de længere ruter.
Fælles for alle tre fly er, at de er trange, og der er begrænset plads til håndbagage. Jeg vil anbefale at rejse med så lidt bagage i kabinen som muligt. Af samme grund vil jeg selv foretrække at købe en billettype, hvor jeg har mulighed for at tjekke bagage ind.
I de mindste norske indenrigslufthavne er der ikke mulighed for at købe mad eller drikkevarer. Terminalerne er ikke meget større end et parcelhus, og mange turister bliver noget overraskede over de små og sparsommelige forhold.
Da udvalget ombord samtidig er begrænset, kan du overveje at medbringe din egen madpakke eller sørge for at have spist et måltid mad inden afrejsen. Der er andre holdninger til indtag af alkohol i Norge end i Danmark, og jeg vil ikke anbefale at medbringe/drikke øl eller vin på en kortere indenrigsrute.
Der er stor forskel på indtjekningen med Widerøe afhængig af, hvilken lufthavn du rejser fra. I de mindste norske lufthavne er der ofte kun én skranke, som betjener alle rejsende.
Widerøe var i mange år delvist ejet af SAS, og i Københavns Lufthavn tjekker du stadig ind i Terminal 3, når du rejser med Widerøe til Sandefjord. Hvis du har fast track med din billet, skal du dog være opmærksom på, at du ikke kan benytte SAS’ særlige fast track i Terminal 3 men derimod CPH Express ved det almindelige security-område. Har du lounge-adgang, er det til gengæld fortsat SAS’ lounge ved finger C, du kan benytte.
Alle Widerøes fly er så små, at de ikke kan parkere ved en gate, så de holder i stedet ude på forpladsen uanset hvilken lufthavn, du flyver til/fra. I de mindre lufthavne går du direkte fra terminalbygningen ud til flyet, mens du i for eksempel Københavns Lufthavn bliver kørt med en bus.
Du skal derfor være opmærksom på at være ved gaten i god tid. Rejser du i vinterhalvåret eller på en dag med vådt/køligt vejr, vil jeg ligeledes anbefale, at du har varmt eller vandafvisende overtøj ved hånden og eventuelt en paraply, da du kan risikere at skulle vente udenfor i et par minutter før ombordstigning.
Widerøe har siden grundlæggelsen været tænkt som et praktisk flyselskab, der skal forbinde mennesker i tyndt befolkede områder på kortere ruter. Høj komfort og luksus ombord har derfor aldrig været selskabets primære fokus. Du sidder forholdsvis trangt i de små fly, og især selskabets Embraer-fly har med rette høstet en del kritik for den begrænsede benplads. På Embraer-flyene er der gratis wi-fi og mulighed for at oplade elektronisk udstyr.
Du har som udgangspunkt lov til at medbringe et kæledyr i kabinen. Din hund eller kat skal registreres forinden, og du skal betale et mindre beløb i gebyr. Der må dog maksimalt være to dyr i kabinen under en flyvning, så du er ikke garanteret at kunne medbringe et kæledyr på din flyvning. Desuden er der blandt andet krav om, at dyret er opbevaret i et bur under flyvningen.
Det giver sjældent hverken økonomisk eller tidsmæssig mening for danske rejsende at benytte Widerøes internationale flyvninger fra Norge til Spanien, England og så videre. Det kan i visse tilfælde dog godt betale sig at flyve fra København via Sandefjord til andre destinationer i Norge som eksempelvis Stavanger, men du skal undersøge alternativerne, for der er skarp konkurrence mellem SAS og Norwegian/Widerøe både på indenrigsruter og ruter mellem Danmark og Norge.
Widerøes store trumfkort er de korte indenrigsflyvninger, der foregår i områder, hvor bil-, tog- og færgeruter er begrænsede eller slet ikke eksisterende. Vil du som turist opleve for eksempel Lofoten, Tromsø og Nordkap inden for en kort tidsramme, er Widerøe løsningen. Ulempen er de små fly, som hurtigt er optaget alene af de lokale nordmænd, der bruger flyene som en slags rutebiler mellem A og B.
Der er kun 39 pladser på de mindste flytyper. Jeg vil derfor råde dig til at booke hurtigst muligt, når du har lagt dig fast på en rute eller en særlig destination.
Widerøe har siden tiden, hvor selskabet var delvist under SAS, været med i loyalitetsprogrammet EuroBonus, og det er selskabet fortsat. Widerøe er dog ikke med i hverken Star Alliance eller SAS’ nye alliance SkyTeam. EuroBonus har fire medlemsniveauer: Standard, Sølv, Guld og Diamant. Der gælder de samme medlemsfordele som hos SAS.
Har du eksempelvis Guld-medlemskab, følger der automatisk fast track og gratis loungeadgang med, også selv om du ikke har købt en full flex-billet. På udvalgte norske indenrigsruter kan der ikke optjenes/bruges point. Som det gælder hos SAS, optjener du flere point, jo dyrere billet du køber.
Widerøe er i dag ejet af flyselskabet Norwegian og har samtidig startet et nyt codeshare-program med tyske Lufthansa. Selskabet er med andre ord blevet en konkurrent til SAS på især det norske indenrigsmarked.
Det kan virke noget forvirrende, og da vi befinder os i en brydningstid med SAS’ udtrædelse af Star Alliance, kan loyalitetsprogrammet hos Widerøe måske ændre sig på længere sigt. Jeg kan heller ikke garantere, at Widerøe ude i fremtiden fortsat vil være associeret med SAS i Københavns Lufthavn i forbindelse med check-in og lounge. Indtil videre kan du dog bruge de EuroBonus-point, du optjener hos Widerøe hos SAS og vice versa.
Widerøe minder ikke om de typiske flyselskaber i Europa. Det skyldes, at man siden selskabets grundlæggelse i 1934 har satset på indenrigstrafik og været forsigtig med at brede sig med langdistanceflyvninger, hoteldrift og den slags. Samtidig har Widerøe satset på flytyper, der har været modstandsdygtige i hårdt vejr.
I Norge har man joket med, at når en storm ramte, stoppede først SAS med at flyve og dernæst det nu lukkede selskab Braathens. Når vindstødene for alvor tog til, så holdt fuglene op med at flyve, og først derefter indstillede Widerøe sine flyvninger. Med andre ord: Standhaftighed er en vigtig del af selskabets DNA.
De fleste fly i Widerøes flåde kommer fra canadiske Bombardier og tilhører den navnkundige Dash-8-serie. Flyene fik international opmærksomhed, da der efter årtusindskiftet opstod en række uheld med blandt andet kollapsede landingsstel og røg i motoren hos flere af de selskaber, der havde indkøbt de canadiske fly.
Fejlene er siden udbedret, og der har ikke været åbenlyse problemer med Dash-8-fly længe. Jeg har foruden diverse indenrigsrejser med Widerøe i Norge fløjet med Dash-8-fly på blandt andet Azorerne og Kap Verde, og jeg har aldrig oplevet problemer af nogen art. Tværtimod virker flytypen modstandsdygtig i både ørkenstorm og stiv, norsk kuling.
Denne artikel, der er bestilt af momondo, præsenteres uredigeret, er kun til generel information og muligvis ikke opdateret. Synspunkterne og meningerne i artiklen er forfatterens egne og afspejler vedkommendes egne oplevelser, som kan være meget forskellige fra andres. Find flere synspunkter i vores brugeranmeldelser nedenfor.
Billigste rute | 232 kr. |
---|---|
Mest populære rute | BGO til MUC |
Korteste flyvning | 0 t. 30 min. |
Længste flyvning | 2 t. 20 min. |
Du bliver nødt til at flyve fra Göteborg Landvetter hvis du ønsker at flyve med Wideroe, da dette flyselskab ikke har afgange fra København Kastrup i øjeblikket. Alternativt kunne du booke et fly fra København Kastrup med et andet flyselskab som fx. Norwegian Air International.
Trondheim Værnes (TRD), Bergen Flesland, og Stavanger Sola er de mest populære lufthavne Wideroe bruger til rutineflyvninger året rundt.
Vores flytracker er den hurtigste og letteste vej til at tjekke flystatus i realtid på et hvilket som helst Wideroe-fly. Klik blot på knappen Spor fly efter du har udfyldt formularen. Du kan også besøge Wideroes hjemmeside på wideroe.no eller ringe til dem på + 47 75 80 35 68 for opdateringer og flystatus.
I øjeblikket er flyvningen fra Kirkenes Hoeybuktmoen til Vadso med 0 stop for 319 kr. den billigste returrejse på en indenrigsrute, som Wideroe tilbyder. Flyvningen fra Kirkenes Hoeybuktmoen til Vardoe med 1 stop for 232 kr. er den billigste enkeltbillet på en indenrigsflyvning med Wideroe.
Hamburg til Bergen Flesland og tilbage igen med 0 stop for 384 kr. pr. billet er den billigste internationale returrejse, vi kunne finde med Wideroe. Wideroe tilbyder internationale enkeltrejser, hvoraf den billigste kun koster 283 kr. pr. billet. Flyvningen er fra Bergen Flesland til Hamburg og har 0 stop.