”Scandinavian Airlines System Denmark Sweden Norway”, som SAS formelt set hedder, blev dannet i 1946, da Danmark og Norges nationale luftfartsselskaber og et privat svensk selskab besluttede sig for at samarbejde. Missionen var at forbinde Skandinavien med resten af verden, men samtidig var det afgørende, at man kunne vise sit regionale særkende frem.
SAS blev hurtigt en stor succes, og fem år efter grundlæggelsen fusionerede de tre oprindelige selskaber endegyldigt. På det tidspunkt havde SAS allerede mere end 6.000 ansatte, og selskabet var dengang et af de mest prestigefulde foretagender i hele Skandinavien. At blive pilot eller stewardesse medførte en enorm status, og det flyvende personale blev set som en slags moderne opdagelsesrejsende som ofte blev skildret som frihedssymboler og kom på forsiden af datidens livsstilsmagasiner.
Det nye SAS
Sidenhen har SAS været igennem talrige omstruktureringer som følge af blandt andet presset fra de mange lavprisselskaber. Omstruktureringerne har desværre periodevist medført strejker blandt eksempelvis bagagepersonalet og selskabets piloter.
I slutningen af 2024 er der heldigvis lavet nye overenskomster, ny selskabsstruktur og man har fået nye ejere. Heriblandt KLM/Air France hvilket har medført, at SAS er skiftet til FlyTeam alliancen. Dermed har selskabet også fået tilført betragtelig ny kapital. Med den solide skandinaviske forankring og de mange gode ruter, vil man dermed forhåbentlig være i stand til at drive en fornuftig og langtidsholdbar forretning til glæde for alle os rejseglade skandinaver.
SAS rutenetværk
SAS flyver til over 130 destinationer i mere end 40 lande. Mere end 30 skandinaviske rejsemål forbindes med yderligere omtrent 90 destinationer i resten af Europa og 14 oversøiske rejsemål. Og på både de varme og de kolde rejsemål står de eksotiske oplevelser i kø.
I Tokyo kan du eksempelvis vælge mellem at køre med Shinkansen bullet train, se Sumo-brydning, opleve Geishaer skærme sig for solen under farvestrålende paraplyer, se fantasifulde CosPlay-udklædninger, gå på fængselsbar eller overnatte på kærligheds- eller kapselhoteller. I Shanghai kan du gå en tur langs den historiske havnepromenade The Bund og kigge over på de imponerende finansdistrikt-skyskrabere, hvis lys om aftenen reflekteres i Huangpo-flodens vand. Og i Bangkok kan du se gyldne templer, og er du modig, kan du fortære dybstegte skorpioner eller fugleedderkopper på byens gademarkeder.
I Nordamerika har SAS direkte fly til både Toronto, Atlanta, Boston, Chicago, LA, Miami, New York, San Francisco, Seattle og Washington DC. Skulle du være mere til et lille afrikansk eventyr så er det også muligt at flyve til Agadir i Marokko og opleve den særlige afrikanske berberkultur.
SAS er sammen med sine to datterselskaber SAS Link og SAS Connect desuden særdeles stærke på det skandinaviske hjemmemarked. Udover de tre hovedbyer København, Stockholm og Oslo har selskabet mindre hubs i Bergen, Flesland, Göteborg, Stavanger og Trondheim. Og rutekortet inkluderer på den skandinaviske halvø også eksotiske destinationer som: Kirkenes, Bodø, Kiruna, Narvik, Skellefteå og Umeå.
Derudover opererer SAS fly fra Oslo eller Trondheim til Longyearbyen ved 78 graders nordlig bredde på den nordnorske ø Svalbard, hvor der lever flere isbjørne end mennesker. Fra alle tre skandinaviske hovedstæder flyves desuden til Sørvágur på Færøerne, hvor du kan opleve eventyrlandskaber og i sommersæsonen se de spøjse og farverige søpapegøjer. Endelig åbner SAS i 2025 en direkte rute til Nuuk i Grønland, hvor du kan se nordlys og boltre dig i noget af verdens mest fantastiske natur.
Flåde
SAS har pensioneret sit sidste Boeing 737 passagerfly, og flåden består nu – ud over et enkelt Boeing 737 som fungerer som medicinsk evakueringsfly – hovedsageligt af europæiske Airbus-fly samt brasilianskproducerede Embraer-195, canadisk fremstillede CRJ900 og fransk-italiensk producerede ATR-72 fly.
Inklusive datterselskaber og leasede fly råder SAS over mere end 130 fly. Lidt mere end 10% af flåden udgøres af langdistancefly – her er de foretrukne modeller Airbus330 og 350 widebodyfly.
Billettyper
SAS tilbyder tre forskellige billettyper: SAS Go, SAS Plus og SAS Business.
SAS Go tilbyder kun te/kaffe, når der flyves mellem europæiske destinationer, men både mad og 9” underholdningssystem, når der flyves mellem Europa og Asien eller mellem Europa og Nordamerika.
SAS Plus indeholder fast track, lounge, prioriteret boarding, indchecket bagage samt 8 kilo håndbagage, og der serveres mad, også når der flyves internt i Europa. På flyvninger til eller fra Asien eller Nordamerika serveres tre-retters menu med drikkevarer, der er bredere sæder og 12” underholdningssystem.
SAS Business findes kun på oversøiske flyvninger og indeholder fast track, lounge, prioriteret boarding, 2 x indchecket bagage og 2 x 8 kilo håndbagage, a la carte menu, en helt flad seng, drikkevarer, stor skærm og frugt undervejs samt gratis Wi-Fi.
Bemærk at disse tre billettyper kommer i forskellige kategorier: Light (dog kun Go billetter), Smart/Smart Bio og Pro/Pro Bio. Light billetter er det billigste valg og inkluderer bagagemæssigt kun en lille taske under sædet foran dig. Smart og Pro-billetter indeholder begge både check-in bagage og 8 kg håndbagage.
Med andre ord kan du godt flyve på lavpris med SAS Go og stadig medbringe både en trolley og check-in bagage, hvis blot du husker at købe en SAS Go Smart- eller SAS Go Pro-billet. Vælger du desuden Bio-optionen, sikrer du, at der klimakompenseres for halvdelen af udgiften for biobrændstof. Smart-billetter har den fordel, at de kan ombookes, typisk mod gebyr. Som oftest kan de dog ikke refunderes. Pro-billetter kan både ombookes gebyrfrit og refunderes.
Bonusprogram
SAS’ Eurobonusprogram er i min optik intet mindre end fremragende. I løbet af de omtrent 30 år jeg har brugt på at besøge alle verdens lande, har jeg fløjet på bonuspoint til Paris, Svalbard, St. Petersborg, Vilnius og to gange til Færøerne. På de fleste ture af disse har jeg haft enten min kone eller børn med, og de har gjort brug af mine point (Børn 0-2 år er gratis, og man får 50% pointrabat for 2-11 årige).
Mine egne point har jeg optjent både ved at flyve med SAS, men også ved helt almindeligt forbrug på mit SAS Eurobonus Mastercard. SAS har løbende gode kampagnetilbud med billige pointpriser – for eksempel til Svalbard og Færøerne, som ellers normalt er dyre destinationer. Og standardpointprisen fra København på 10.000 point (ultimo 2024) til Svalbard er, trods den lange afstand, kun den samme som det koster at flyve til Stockholm, da SAS opererer med enhedspointtakster i Skandinavien. Tilsvarende koster Stockholm til Svalbard derfor også kun 10.000 point på SAS Go.
SAS Eurobonus-billetter har desuden den store fordel, at de kan fortrydes indtil 24 timer før afrejse, hvorved du får alle dine point (hvis de fortsat er gyldige) retur. Bemærk at efter at SAS er skiftet til SkyTeam alliancen sker både optjening og forbrug af point nu udelukkende indenfor denne alliance.
Hummer og østers på jumbojetten
SAS var tidligere kendt som ’verdens bedste flyselskab’ grundet den ekstravagante service, og selskabet har gennem årene vundet flere priser for sin punktlighed. De glade dage med hummer og kaviar, også til menigmand, er dog for længst ovre, så nu kræver den slags luksus en tur på business. Og i forhold til punktligheden ligger SAS i dag nogenlunde på linje med de fleste andre flyselskaber.
Effektiviseringer er indtrådt over hele linjen, og nu serveres på økonomiklasse på langruter et ofte lidt kedeligt standardmåltid, hvor du ikke længere selv kan vælge hovedret. Husk dog, at adskillige af SAS’ konkurrenter er lavprisselskaber, der flyver over Atlanten helt uden at inkludere forplejning. SAS’ langrutefly er heldigvis relativt nye og tilbyder fornuftigt med benplads.
Eksperttip – sov udstrakt på økonomiklasse
Alle, der vælger sæder ombord på SAS-fly, synes som hovedregel at vælge pladser så langt fremme i flyet som muligt. Har du is i maven, kan du i stedet forsøge at vælge et af sæderne på de allerbagerste rækker foran toiletterne. Medmindre alle sæder er bookede (hvilket sjældent forekommer på rutefly) kan du derved være heldig at få hele tre sæder for dig selv – eller det kan sikre dig et ledigt sæde ved siden af dig.
Er du så heldig at få din helt egen række, kan du få mulighed for at ligge udstrakt og sove. Husk dog at spænde sikkerhedsbæltet, så det er synligt for kabinepersonalet, for ellers vækker de dig for at sikre, at du overholder gældende sikkerhedsprocedurer.
Jeg har selv benyttet dette trick et hav af gange, og det er gennem årene lykkedes mig at sove udstrakt på op mod 50% af turene. Bemærk dog, at tricket i sagens natur fungerer bedst, hvis du rejser alene, og bedst på SAS’ Airbus 350 widebodyfly, da de typisk på økonomiklasse har en 3+3+3 sædes konfiguration. Modsat har de fleste Airbus 330 widebody typisk en 2+4+2 konfiguration hvor det kan være meget vanskeligt at få tre sæder for sig selv.
Om SkyTeam
SkyTeam er verdens næststørste flyselskabsalliance, kun overgået af Star Alliance, som SAS tidligere var medlem af. Samlet flyver SkyTeams partnere til mere end 1.000 destinationer i mere end 160 lande og har mere end 13.000 daglige flyvninger. Alliancens selskaber omfatter blandt mange andre: Air France, KLM, China Airlines og Delta. Samlet tilbyder selskaberne adgang til mere end 750 lounges rundtomkring i verden.
Denne artikel, der er bestilt af momondo, præsenteres uredigeret, er kun til generel information og muligvis ikke opdateret. Synspunkterne og meningerne i artiklen er forfatterens egne og afspejler vedkommendes egne oplevelser, som kan være meget forskellige fra andres. Find flere synspunkter i vores brugeranmeldelser nedenfor.