preloadtheme_travel_hotel_room_balcony_people_women_friends_bathrobes_gettyimages-1481003466-scaled

Der er masser af branchetricks, som den, der rejser hyppigt, opfanger undervejs. I denne artikel har jeg samlet mine bedste hotel- og rejsetips. Jeg bruger mange af disse hver uge, og de gør det ikke bare nemmere at rejse, men også meget mere behageligt.



Tips til værelset

dest_germany_berlin_hotel_room_bed_person_man_male_businessman_laptop_gettyimages-689008376

Når du ankommer til dit hotelværelse, føles det ikke altid så hjemligt. Dette gælder især, når du er på erhvervsrejse, du er alene i en ny by, og når det måske ikke engang var dig, der bookede hotelværelset. Men bare rolig, der er nogle ting du kan gøre for at forbedre situationen og gøre den mere behagelig.

Belysning

Er værelset for lyst? Brug brev- eller papirklemmer til at holde gardinerne lukket, så du kan sove uforstyrret. Til nød kan du endda bruge en hårklemme.

Opladning

Andre artikler anbefaler dig at medbringe en stikdåse, men hånden på hjertet, hvem har plads for sådan en i bagagen? Brug din bærbare computer som stikdåse. Dette er især en god idé, når du rejser i udlandet, og du kun har én adapter. Jeg medbringer altid en adapter til min laptop, og oplader min telefon via USB-stikket.

Se smart ud

Er du ankommet i krøllet tøj? Lad badeværelsets damp udøve sin magi, ved at hænge dit tøj op, mens du er i bad. Smid blot din planlagte outfit på bagsiden af badeværelsesdøren, og lad dampen virke.

Minibar til tjeneste

Hotellets minibar kan omdannes til et budgetvenligt eventyr med nogle smarte tricks.

Brug den først og fremmest som et køleskab i stedet for en udgift. Fjern alt indhold, og opbevar dine egne snacks og drikkevarer, som du har købt på lokale markeder eller i butikker i nærheden, for at spare penge på de opskruede priser.

Før du nyder lækkerierne, tag et billede af indholdet i minibaren for at sikre, at du ikke bliver opkrævet for noget, du ikke har indtaget.

Sørg endelig for, at dette tip ikke medfører et gebyr. Nogle hoteller opkræver et gebyr, hvis de se, at du har fjernet deres varer og i stedet opbevarer dine egne.

Elitestatus på hoteller

theme_travel_hotel_people_guests_attendant_luggage_gettyimages-1428675287

Ved at opnå elitestatus gennem loyalitetsprogrammer kan du tilgå en række fordele, for eksempel opgradering af dit værelse, fortrinsret ved ind- og udtjekning, sen udtjekning og gratis wi-fi.

Elitemedlemmer nyder et højere niveau af gæstfrihed, der forbedrer deres ophold, fra eneastående portnerservice til eksklusive lounger. At optjene loyalitetspoint eller overnatninger over tid giver ikke blot direkte fordele, men åbner også dørene til højere statustrin, som hver især medfører yderligere privilegier.

Sådan får du en opgradering af dit værelse

theme_travel_vacation_holiday_hotel_room_people_family_gettyimages-1353988118

Det største spørgsmål jeg får, når jeg snakker med mennesker om hotel- og rejsetips, er hvordan får jeg en gratis opgradering?

Det ligner måske et lykketræf, men der er strategiske måder at forøge dine chancer for at sikre dig den eftertragtede opgradering.

  • Planlægning: Timingens kunst spiller en væsentlig rolle i din jagt efter en opgradering. Hvis du ankommer uden for højsæsonen eller midt i ugen, kan det forhøje dine chancer. Der er nemlig større sandsynlighed for, at hotellerne har ledige værelser og måske vil overveje gratis opgraderinger for at tiltrække gæster på de mere stille tidspunkter i løbet af dagen.
  • Loyalitetsprogrammer: Hotellernes loyalitetsprogrammer er de rejsendes bedste ven. Når du tilmelder dig disse programmer, kan du få adgang til en række fordele, herunder fortrinsret til opgradering af værelser. Jo mere du benytter et hotels loyalitetsprogram, jo højere klatrer du i deres hierarki, og dermed øger du sandsynligheden for at få særbehandling. Der findes også mange kreditkort, der automatisk giver dig status hos bestemte hotelgrupper, og det kan fremskynde din mulighed for at få adgang til de gratis opgraderinger.
  • Gode manerer: Høflig og respektfuld kommunikation med hotellets personale kan gøre underværker. Spørg høfligt, hvis der er mulighed for en opgradering, når du tjekker ind. Hvis hotellet ikke er fuldt booket, vil de måske være tilbøjelige til, at imødekomme dit ønske. Et af mine tricks til at gøre dette er at bede om et værelse på en højere etage, da disse sandsynligvis er større og bedre.
  • Særlig lejlighed: Hvis du fejrer en særlig lejlighed, så nævn det, når du booker eller tjekker ind. Hoteller er tit opmærksomme på fødselsdage, årsdage eller bryllupsrejser og kan overraske dig med en opgradering.
  • Vær fleksibel: Nogle gange tilbyder hoteller opgraderinger grundet ledige værelser eller vedligeholdelsesarbejde. Hvis du er åben over for at bytte værelse ved en forespørgsel fra hotellet, kan du få en glad overraskelse i form af et mere luksuriøst alternativ. Og uanset hvad, kan ulejligheden give mulighed for at bede om noget i gengæld, hvad enten det er rabat på spisning eller en opgradering.
  • Positiv kommunikation: At give positive anmeldelser på online platforme eller hotellets hjemmeside kan fange ledelsens opmærksomhed. Hvis du anerkender exceptionel service, kan du skabe et favorabelt indtryk og øge dine chancer for at komme i betragtning til en opgradering på din næste overnatning. Du vil måske modtage en e-mail med en lille gave til din næste overnatning som tak.

Tips til hotelfaciliteter

dest_spain_majorca_pollensa_hotel_pool_hostess_carrying_tray_of_drinks_champagne_guests_people_women_gettyimages-1437865374

Er det ikke lidt ironisk, at hoteller bruger så mange penge på reklame for faciliteter, når så få af os rent faktisk bruger dem? Læs her, hvordan du får mest muligt ud af dem.

Spa- og wellnesscentre

Mit nytårsforsæt i år var at bruge spabadene på de hoteller, jeg bor på. Jeg bruger aldrig spabadene, men det burde jeg, eftersom hotellerne bruger millioner på at renovere disse smukke rum. Og er der en bedre måde at slappe af på, end i en spa?

Fitnesscenter

Moderne hoteller pranger ofte med veludstyrede fitnesscentre og motionsrum. Uanset om du er fitnessentusiast eller bare gerne vil fastholde din rutine, tilbyder hotellets motionsrum en gylden mulighed. Drag fordel af topmoderne udstyr, guidede træningspas og personlig rådgivning fra stedets trænere. Et træningspas om morgenen giver ikke blot dit energiniveau et løft, men efterlader dig også med en fornemmelse af succes og sætter en positiv tone for dagen. Bagefter kan du nyde spabadet.

Swimmingpool

Uanset om du er til svømning eller afslapning, tilbyder poolområdet et opfriskende tilflugtssted. Benyt servicen ved poolen, og nyd lette anretninger og eksotiske cocktails, der understreger feriestemningen. Mange luksushoteller deler desuden gratis vand og snacks ud ved poolen, så prøv dem, før du køber dine egne.

Morgenmad

Det er fristende at vågne op til en gratis morgenmad. Bortset fra at det er nemt, har dette måltid også potentiale til at sætte tonen for din dag. Der er mange måder at få en gratis morgenmad på, hvilket gør det til en endnu større fornøjelse. Se efter pakketilbud, når du booker dit værelse. Tit kan du få morgenmad inkluderet ved blot at betale lidt ekstra.

Tips til spisning

dest_china_hong_kong_supermarket_shopping_people_female_mother_child_gettyimages-1452904702

Når det kommer til spisning under dit hotelophold, kan en smule opfindsomhed forøge din oplevelse, mens du samtidig holder budgettet i skak.

Sig farvel til dyre roomservice- og minibarfornøjelser ved at gå efter et økonomisk alternativ. Find et lokalt supermarked, som nævnt ovenfor, og fyld op med snacks og drinks, der kan opbevares i din minibar. Dette enkle trick hjælper dig ikke kun at spare penge, men gør det også muligt for dig at tilpasse dine forfriskninger på værelset. Hvem gider forresten at spise en måned gamle jordnødder?

Hvis der skal tages hensyn til særlige ting i din kost, så meddel dette til hotelpersonalet, før du ankommer. Mange etablissementer er mere end villige til at imødekomme særlige ønsker for at sikre, at dine måltider svarer til dine ønsker.

Hvis du henvender dig til køkkenpersonalet eller portneren ved ankomsten, kan du være helt sikker på at få en problemfri spiseoplevelse, skræddersyet til dine kostbehov.

Hvis du nyder dit måltid, men ikke kan spise det hele eller er ved at blive træt, så husk også på, at du kan bede om at få det sendt til dit værelse, typisk uden roomservice-gebyr. Dette kan især være dejligt, når det gælder din dessert.

Endelig, hvis du ikke var klar over det, så kan du bestille mad med udbringning til dit hotel. Jeg har gjort dette på nogle femstjernede hoteller, der er så luksuriøse, især når man rejser alene og bare har lyst til at hygge med en god film og forkæle sig selv med noget trøstemad.

Interaktion med hotellets personale

theme_travel_vacation_hotel_front_desk_receptionist_male_guest_female_people_gettyimages-1448506102

Hjørnestenen i en enestående hoteloplevelse er ikke blot de luksuriøse faciliteter og smukke omgivelser, men også interaktionen mellem dig og hotelpersonalet.

Høflighed og respekt er ikke kun afgørende, de sætter tonen for rejsen. Tro mig, hvis du får den rigtige start med receptionisterne og portneren, er det meget mere sandsynligt, at de vil ordne tingene for dig i løbet af rejsen.

At opbygge et stærkt forhold til hotelpersonalet kan give en lang række fordele. Et godt forhold kan forbedre dit ophold på flere måder, som du måske ikke havde kunnet forestille dig, fra personlige anbefalinger af lokale attraktioner til at få lidt ekstra omsorg, når du skal komme på plads på dit værelse.

Husk, at personalet tit besidder et hav af lokal viden og insider-tips, som kan gøre det mere fornøjeligt at udforske din destination og berige din oplevelse.

Selv de mest problemfri ophold kan dog støde på udfordringer. Når du gør opmærksom på problemer eller kommer med klager, er det væsentligt at fastholde en respektfuld tone.. Grib dig roligt situationen an, og giv udtryk for dine bekymringer tydeligt men høfligt. Hotelpersonalet er der for at hjælpe dig, og en konstruktiv tilgang kan føre til en hurtig løsning. En åben og respektfuld dialog resulterer ofte i, at der bliver rettet op på situationen, så du får en positiv oplevelse og kan føle dig sikker på, at din komfort bliver vægtet højt.

Hotelbiler

dest_germany_berlin_car_backseat_person_female_smiling_looking_out_window_gettyimages-1129377235

Med tilbud om gratis hotelbiler og lufthavnsbusser bliver din rejseoplevelse endnu mere bekvem og komfortabel.

Disse services tilbydes ofte af de finere hoteller og sikrer nem transport mellem din indkvartering og vigtige steder. Hotelbiler udstråler luksus og sender dig til nærliggende attraktioner, populære spisesteder eller forretningsmøder med stil.

Lufthavnsbusser er på den anden side en velsignelse for trætte rejsende og fjerner stressen ved at finde transport ved ankomsten. Uanset om du er på jagt efter afslapning eller en problemfri rejseplan, er disse tjenester uvurderlige. De sparer ikke kun tid og penge, men giver også en følelse af omsorg fra etablissementet, der sætter tonen for et mindeværdigt ophold.

Hvad gør man, hvis tingene ikke lever op til ens standarder?

theme_travel_hotel_reception_people_receptionist_family_father_child_gettyimages-1159378765

Hvis du ikke er tilfreds med din overordnede oplevelse på et hotel, er det vigtigt at gøre receptionisten opmærksom på alle mangler hurtigst muligt.

Først og fremmest, hvis dit værelse ikke er som forventet, skal du ringe til receptionen så snart du ser værelset. Lad være med at pakke op, fortæl dem, hvad der er i vejen med det, og anmod specifikt om et andet værelse. Hvis du er utilfreds med dit værelse eller nogen af de løsninger, som hotelværelset stiller til rådighed, kan du annullere din booking, selvom du allerede er tjekket ind.

Afhængig af afbestillingspolitikken behøver du måske ikke at betale for det. Det betyder, at før du booker et hotel, bør du læse og forstå dets afbestillingspolitik. Sommetider sker det, at et hotel slet ikke lever op til ens forventninger.

I disse tilfælde skal du anmode om en refundering og tale med hotelchefen. Det er meget vigtigt at huske altid at forblive rolig og høflig. Det betaler sig i sidste ende. Sørg også for at være specifik omkring de problemer, du har stødt på.

Beskriv situationen, og brug eksempler, når det er muligt. Nå du har opremset problemerne, er det tid til at bede om en refundering. Hvis hotelchefen nægter at give en refusion, har du stadig nogle muligheder:

  • Kontakt hotellets ledelse per e-mail, og fortæl dem grundene til, at du anmoder om en refundering. Nogle fotografier, beskrivelser og eksempler kan hjælpe din sag.
  • Hvis hotellet ligger i Danmark, kan du klage til Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme, og hvis det ligger i EU, kan du henvende dig til Forbruger Europa.
  • Du kan gøre en indsigelse til dit kreditkortselskab. Før du gør dette, skal du sørge for, at du har dokumenteret alle problemer du havde på hotellet, herunder fotografier, kopier af de e-mails eller klagebreve, som du sendte til hotellets ledelse, eller endda skriftlige erklæringer fra vidner. Kreditkortselskabet laver en undersøgelse og træffer en beslutning i sagen.

Hvis du er høflig og bruger de tilgængelige faciliteter på en smart måde, kan dette generelt bidrage til at skabe mindeværdige rejseoplevelser.

Er du på udkig efter flere rejsetips? Se vores 10 tips til lange flyrejser, guide til at finde billige flybilletter og hvordan du vælger de bedste flysæder.

Find hoteller i nogle af vores yndlingsbyer

Om forfatteren

JQ LouiseJ.Q. Louise er rejseskribent og influencer med base i Boston. Hendes blog indeholder personlige rejsehistorier, samt rejseplaner og tips til at besøge New England. Ud over sin blog og sociale medier har J.Q. bidraget til publikationer som f.eks. Time Out, The Knot, WSJ, Forbes, Boston Herald og Sports Illustrated.

Udforsk flere artikler