Når du leder efter det perfekte sted at bo på din rejse, er det vigtigt at bruge hotellets stjerneklassificeringssystem. Hotelstjerner angiver et hotels renlighed, kvalitet, serviceniveau og bekvemmeligheder. Uanset om du er på forretnings- eller fornøjelsesrejse, kan det være tidskrævende at gennemskue alle mulighederne, når du vil finde det bedste hotel til dine behov. Det er her, hotelstjernerne kommer ind i billedet. Her er alt, hvad du har brug for at vide om dette klassificeringssystem.
- Hvad betyder hotelstjerner?
- De mest almindelige stjerneklassificeringssystemer for hoteller
- Ingen stjerner vs 1 stjerne vs 2 stjerner
- 2-stjernet vs. 3-stjernet hotel
- 3-stjernet vs. 4-stjernet hotel
- 5-stjernet vs. 4-stjernet hotel
- Begrænsninger
- Konklusion
- FAQ-sektion
Hvad betyder hotelstjerner?
Hotelstjerner angiver et hotels standard. Generelt kan hoteller få en vurdering fra en til fem stjerner, hvor en stjerne er den laveste, mest basale kvalitet, og en femstjernet vurdering er den højeste kvalitet. Stjernebedømmelser er med til at give de rejsende forventninger og få folk til at føle sig mere sikre på, at de ved, hvilken type hotel de booker. Hvis du vil finde ud af, hvad der kendetegner et godt hotel (eller et hotel under middel), kan det være en fordel at bruge dette klassificeringssystem.
Det er dog vigtigt at bemærke, at der ikke findes et universelt klassificeringssystem – der er snarere forskellige evalueringsorganer. Hotelstjerner tildeles af uafhængige organisationer, rejsesites og turistmyndigheder. Nogle af disse bedømmelsesorganer har deres egne stjernerangeringer (du kan fx se, at et bestemt rejsesite kun tildeler hoteller op til tre stjerner). Af denne grund kan du se det samme hotel bedømt som et tre-, fire- eller femstjernet hotel, afhængigt af det websted, du bruger.
De mest almindelige hotelstjerneklassificeringssystemer
Der er et par almindelige hotelstjerneklassificeringssystemer, som rejsende bør kende. Disse omfatter AAA Diamond Ratings, Forbes Travel Guide og Michelin Guide (men der er mange flere). Selvom de kan variere en smule, tildeler disse ratingsystemer generelt hoteller fra en til fem stjerner. Nogle af de vigtigste kriterier, der bruges til at tildele stjerner, inkluderer kvaliteten af ejendommens faciliteter, serviceniveauet og typen af funktioner og faciliteter, der er tilgængelige for gæsterne.
Ingen stjerner vs 1 stjerne vs 2 stjerner
Hoteller uden stjerner er hoteller, der ikke har fået en officiel stjernerangering. Nogle gange ligger de lige under en stjerne, og andre gange er de boutique hoteller, som har valgt ikke at have en stjerneklassificering, fordi de tilbyder en individualiseret oplevelse. Forvent den mest basale indkvartering på et etstjernet hotel. Det betyder ikke, at denne type hotel er snavset eller usikkert – det indikerer bare, at hotellet ikke har nogen dikkedarer i form af ekstra faciliteter eller service.
Etstjernede hoteller har som regel en seng og et badeværelse, og det er det. Værelserne har måske ikke tv eller andre bekvemmeligheder. Disse hoteller garanterer heller ikke daglig rengøring eller 24-timers reception. Vandrerhjem og backpacker-moteller falder ind under denne kategori.
To-stjernede hoteller er et trin op fra et-stjernede hoteller, idet de sandsynligvis tilbyder nogle få bekvemmeligheder, såsom daglig rengøring, 24-timers reception og et værelse med telefon eller tv. Nogle tostjernede hoteller tilbyder kontinental morgenmad. Eksempler på almindelige tostjernede hoteller er moteller i budgetkæder som Comfort Inn og La Quinta. Både et- og tostjernede hoteller er de mest budgetvenlige muligheder.
2-stjernet vs. 3-stjernet hotel
Tre-stjernede hoteller tilbyder en blanding af overkommelige priser og eksklusiv komfort. Værelserne har kvalitetssengetøj, er rummelige og udstyret med skrivebord, klædeskab, fladskærms-tv og kaffemaskine. Den største forskel på et 2-stjernet og et 3-stjernet hotel er de faciliteter, der tilbydes. Mens tostjernede hoteller ikke har mange faciliteter, kan du være sikker på, at et trestjernet hotel har et fitnesscenter, faciliteter til forretningsrejsende (såsom konferencelokaler) og sandsynligvis en pool og spisemuligheder på stedet.
Trestjernede hoteller har også en tendens til at have en mere bekvem beliggenhed end hoteller med færre stjerner. Ofte finder du dem i byområder, tæt på større turistattraktioner og restauranter. Forvent at der er 24-timers reception og god kundeservice. Et par eksempler på trestjernede hoteller er Holiday Inn, Courtyard by Marriott og Hampton Inn.
3-stjernet vs. 4-stjernet hotel
Et firestjernet hotel betragtes som en luksusbolig. Værelserne er betydeligt mere rummelige og har sengetøj og puder af høj kvalitet, topmadrasser, badekåber, tøfler, minibar og eksklusive toiletartikler samt et veludstyret køkken. Der tilbydes flere tjenester – concierger, 24-timers roomservice og bilservice er almindeligt. Når det gælder faciliteter på hotellet, omfatter disse sandsynligvis egen spaafdeling, indendørs og udendørs pools, store fitnesscentre og fine restauranter på stedet.
Idet du skal kunne få alt, hvad du har brug for på et firestjernet hotel (fra mad til aktiviteter), ligger denne type hoteller som regel nær strande, større byer eller andre turistmål. Du vil sandsynligvis også bemærke, at alt fra indretning til de udeliggende arealer er perfekt vedligeholdt. Lobbyerne er større, og Wi-Fi er så hurtigt, som det kan blive.
Når det gælder et 3-stjernet og et 4-stjernet hotel, er den største forskel, at 3-stjernede hoteller er mere orienteret mod komfort, mens 4-stjernede hoteller sigter mod at give en luksusoplevelse. Du finder ikke en spaafdeling, skræddersyede fitnesstimer eller flere pools på de fleste trestjernede hoteller – men det gør du på et firestjernet hotel. Den anden forskel er, at personalet generelt yder en mere personlig service på firestjernede hoteller. Et par eksempler på denne type hoteller er Westin by Marriott og Omni Hotels and Resorts.
5-stjernet vs. 4-stjernet hotel
Femstjernede hoteller er de mest fremragende af dem alle. På disse hoteller er opmærksomheden på detaljer uden sidestykke, og kundeservicen er meget personlig. Listen over faciliteter er lang. Gæsterne kan nyde godt af en spa med personlige trænere, gourmetrestauranter, concierge, saunaer og dampbade, live-underholdning og meget mere.
Femstjernede hoteller er også smukt indrettede og vedligeholdte. De ligger ofte i arkitektonisk historiske bygninger. Som man kan forvente, er værelserne indrettet med designersengetøj og -møbler. Sengetøjet er yderst komfortabelt, og faciliteterne på værelset vil sandsynligvis omfatte rummeligt boblebad, luksuriøse badekåber og tøfler, et elektrisk pengeskab og tekøkken. Ritz-Carlton og Four Seasons er to populære eksempler på femstjernede hoteller.
Hvad angår 5-stjernede og 4-stjernede hoteller, er den største forskel, at 5-stjernede hoteller er rettet specifikt mod det rigeste klientel. Du kan forvente, at alt er ekstravagant, lige fra faciliteterne på hotellet til lobbyen. Personalet er uddannet til at stå til rådighed for alle gæster og yde ekstra personlig service. Fire- og femstjernede hoteller er de dyreste typer hoteller.
Begrænsninger
Selvom stjerneklassificeringssystemet giver et godt indblik i det niveau af service, faciliteter og kvalitet, du kan forvente af et givent hotel, er der nogle begrænsninger. På grund af det store antal virksomheder og rejsesites, der tildeler stjerner, kan det indimellem være svært at finde en universel (eller næsten universel) mening om et hotels rating. Det er også vigtigt at bemærke, at disse bedømmelser ikke nødvendigvis fanger faktorer som generel atmosfære og individuelle præferencer. Derfor er det en god idé at bruge de andre værktøjer, du har til rådighed, ud over stjerneklassificeringssystemet.
For eksempel tilbyder momondos hotelsider masser af nyttig information til rejsende, der leder efter det bedste hotel til deres behov. Du skal blot navigere til det hotel, du leder efter, og så kan du læse dybdegående anmeldelser, se hotellets beliggenhed og en omfattende liste over faciliteter. Det er god baggrundsviden til at vælge det rette hotel.
Konklusion
At finde det perfekte hotel kan være en udfordring, når man tænker på, hvor mange muligheder der er at vælge imellem. Hotelstjerner er nyttige, når det drejer sig om at indstille de rejsendes forventninger og give indsigt i en bygnings standarder og tjenester. Når det er sagt, skal hotelstjerner også ses som et udgangspunkt – for at have de fleste baggrundsinformationer til at træffe dit valg af hotel, bør du også bruge værktøjer som fx momondos hotelklassefilter. Du finder det til venstre på søgeresultatsiden.Vælg den hotelklasse, du ønsker, så vil du se de tilgængelige hoteller. Sådan blev det lige meget nemmere at finde de bedste hoteller!
Ofte stillede spørgsmål
Generelt klassificeres hoteller med op til fem stjerner (selvom nogle myndigheder har klassificeringssystemer, der kun går op til tre stjerner). Et større antal svarer til en større grad af luksus. Når det er sagt, findes der officielle og uofficielle stjerneklassificeringer, og ethvert hotel kan sige, at det er tre-, fire- eller femstjernet. Officielt går bedømmelserne op til fem stjerner, men uofficielt kalder nogle hoteller sig “syvstjernede” for at indikere et ekstra højt niveau af luksus. På disse hoteller er der kælet for enhver detalje, og du kan forvente personlig service og bekvemmeligheder som fx en redt og klargjort seng til natten, et udvalg af dagens aviser, designerbadekåber og -tøfler samt service ved poolen. Officielt betragtes disse hoteller stadig som femstjernede, selv om folk omtaler dem som syvstjernede hoteller.
Hotelbekvemmeligheder er “ekstraudstyr” på værelserne og i hotellets reception og fællesområder. Jo højere stjerneklassificering, jo flere faciliteter kan du forvente. Disse varierer fra hotel til hotel, men du kan regne med nogle ligheder. For eksempel har et- og tostjernede hoteller kun helt basale faciliteter på værelset, som aircondition, tv og Wi-Fi. I den anden ende af spektret har værelser på fire- og femstjernede hoteller overdådige faciliteter, der omfatter gourmetkaffe, avancerede luksustoiletartikler, fladskærmstv med gratis streamingmuligheder. Hoteller med højere stjerneklassificering har også en række faciliteter på stedet. Det kan være parkeringsservice, topmoderne fitnesscentre, indendørs/udendørs swimmingpools, restauranter og spaafdeling.
“Syvstjernede” hoteller er ikke et officielt begreb i stjerneklassificeringssystemet, men du kan høre udtrykket brugt til at beskrive visse femstjernede hoteller, som anses for at være ekstremt luksuriøse. Et par eksempler på ekstrem luksus, der kan give et hotel “syv stjerner” (igen, det er teknisk set kun fem stjerner), omfatter ekstravagante faciliteter og tjenester som butlere, private biografer, din egen tagterrasse og femstjernet spisning (for bare at nævne nogle få). Eksempler på syvstjernede hoteller kunne være The AYANA Villas Bali, hvor gæsterne får en treretters Floataway Champagne Brunch i poolen, og Burj Al Arab Jumeirah, som tilbyder gæsterne 17 typer puder (ja, du læste rigtigt!) at vælge imellem.