Ligesom med alt andet man køber i dag, er det en god hjælp at læse hotelanmeldelser, før man booker. Men ikke alle anmeldelser er lige relevante. Nogle er endda falske. Før du træffer den afgørende beslutning om, hvor du skal bo, mens du er væk hjemmefra, er det en god idé at lære at identificere de rigtige anmeldelser, og hvordan du sorterer i dem for at sikre, at du træffer det rigtige valg ud fra dine egne behov. Der er et hav af hotelanmeldelser online, men ikke alle er brugbare. Heldigvis er det ret nemt at finde de anmeldelser, der er det, ved hjælp af tippene og værktøjerne nedenfor.
- Sådan analyserer du hotelanmeldelser og vurderinger
- Sådan læser du individuelle anmeldelser
- Sådan identificerer du tendenser og mønstre
- Anmelderens perspektiv
- Personlige præferencer og afgørende faktorer
- Konklusion
Sådan analyserer du hotelanmeldelser og vurderinger
Den hurtigste måde at finde ud af, hvor tilfredse gæsterne er med et hotel, er at kigge på den gennemsnitlige gæstevurdering eller den samlede vurdering. Jeg foretrækker at tjekke momondos gæstevurdering frem for andre, fordi den samler anmeldelser fra en række forskellige sider. Det giver et mere komplet billede, end på en enkelt platform, og anmeldelserne kommer fra bekræftede gæster. Når mansøger efter hoteller på momondo, vises alle resultater med en samlet gæstevurdering fra 1-10, og man kan sortere resultaterne efter anmeldelse fra en rullemenu øverst på resultatsiden. Men brug kun denne samlede vurdering som et udgangspunkt, der indikerer kundetilfredsheden. Antalet af anmeldelser er ligeså vigtigt, fordi et gennemsnit påvirkes mere af individuelle anmeldere, når der er få af dem. Jo flere anmeldelser, jo mere præcis er vurderingen, da en enkelt vred eller begejstret kunde ikke har den store indflydelse på den samlede vurdering.
Sådan læser du individuelle anmeldelser
Selvom den samlede gæstevurdering er et fremragende udgangspunkt for at indsnævre din hotelsøgning, er det de individuelle anmeldelser, der reelt fortæller noget om hotellet – og om anmelderne selv. Hvis der er mange positive anmeldelser, der generelt roser hotellet uden at give nogen detaljer, især inden for en kort periode, er disse sandsynligvis falske – skrevet eller betalt af hotellet selv. Ignorer disse anmeldelser, og se i øjnene, at den samlede vurdering nok er lavere uden disse falsknerier. Heldigvis er der langt imellem disse på momondo, da siden kun inkluderer anmeldelser fra bekræftede bookinger.
Detaljer, som medarbejderes navne og beskrivelser af specifikke oplevelser, er indikatorer for, at en anmeldelse sandsynligvis er ægte. Disse mere omfattende anmeldelser giver også et fingerpeg om, hvorvidt anmelderen giver retfærdig, overordnet feedback eller bare langer ud efter et hotel på grund af én mindre detalje. Mange mennesker kan kun lokkes til at skrive en anmeldelse, når de er vrede eller meget imponerede, og derfor læser jeg helst anmeldelser, der ligger midt imellem for at få et mere retvisende billede af, hvad der var godt og dårligt ved oplevelsen, før jeg bekræfter mit eget valg af hotel. Ekstreme anmeldelser, både positive og negative, kan give en indsigt, men middelmådige gæstevurderinger er ofte mere omfattende og mindre påvirkede af en enkelt facilitet, interaktion eller oplevelse.
Sådan identificerer du tendenser og mønstre
Engangsoplevelser, gode eller dårlige, er ikke en særlig god hjælp til at forstå, hvordan din egen oplevelse vil blive. Hold derfor i stedet øje med tendenser og mønstre på tværs af flere anmeldelser. Hvis flere gæster har oplevet den samme dårlige buffet eller fantastiske bartender, er der en god chance for, at du også gør det. Hvis kun én persons værelse var for koldt, var det måske en særligt sensitiv gæst, eller også kan det have været en mekanisk fejl, der sandsynligvis er blevet rettet. Træf ikke beslutninger ud fra isolerede hændelser – mønstre er mere pålidelige. Husk også, at alle ting går i stykker på et eller andet tidspunkt, og alle kan have en dårlig dag. Det giver ikke mening at bedømme en hel hoteloplevelse på baggrund af, at en pære var i stykker, eller at en stuepige glemte at hente ekstra bøjler. Man bør ignorere anmeldelser, der kun fokuserer på sådanne uundgåelige engangstilfælde.
Jeg overvejer altid tidsmønstre, når jeg vurderer anmeldelser, og det er ligeså vigtigt. Hvis flere personer nævner en ubehøvlet portner, men alle disse anmeldelser er to år gamle, og ingen har nævnt det siden, er problemet sandsynligvis blevet løst – og så ville jeg ikke sløjfe hotellet fra min liste, selvom mange personer har klaget over samme problem. Omvendt, hvis mange personer var vilde med menuen for ni måneder siden, men den ikke er blevet nævnt siden, er det muligt, at menuen eller kokken er bleve skiftet ud, og derfor ville jeg ikke booke et hotel kun på grund af denne tidligere positive oplevelse. Mønstre, der strækker sig over tid, er mere repræsentative for et hotels nuværende tilstand. En ting, jeg godt kan lide ved anmeldelser på momondo, er, at de nyeste bliver vist først, og det gør det nemmere at finde aktuelle tendenser på et hotel.
Anmelderens perspektiv
Hvor mange gange har du hørt, at vi allesammen er noget særligt, fordi hver person er unik? Det er måske rigtigt, men det betyder også, at vores unikke historier og personligheder påvirker den måde, vi fortolker oplevelser på. Nå du læser anmeldelser, bør du huske på, at perspektivet er altafgørende. For eksempel vil en gæst med to småbørn måske synes, at en ejendom i et frodigt miljø er frustrerende, fordi det er svært at holde øje med de små. Samtidig kan det være Instagrammerens drøm, og ligeså dejligt for et par, der er på udkig efter afsidesliggende steder at slappe af på. På samme måde kan nogle generationer af rejsende forvente mere omfattende service og blive irriterede, hvis de bliver overladt til sig selv i for lang tid ad gangen, mens andre generationer kan have mere af en gør det selv-tilgang og ville være utilpasse med konstant opmærksomhed fra tjenere eller stuepiger. Husk så vidt som muligt på anmeldernes baggrund som en hjælp til at afgøre om deres perspektiv, og dermed deres anmeldelser, er relevante for dig.
Forskellige typer rejsende kigger efter forskellige funktioner og faciliteter på et hotel, og derfor viser momondo ikke bare en samlet gæstevurdering, men deler også vurderingen op efter type rejsende og viser den gennemsnitlige gæstevurdering for hver gruppe. Hvis du rejser alene, er du nok ikke på udkig efter en fantastisk børneklub eller romantisk restaurant, så det er ikke nødvendigvis en god idé at træffe en beslutning på baggrund af en samlet vurdering, der er blevet påvirket af disse faciliteter. Selvom det måske virker afskrækkende med en samlet gæstevurdering på syv, vil en nærmere tjek af anmeldelser efter type rejsende måske afsløre, at alenerejsende har givet hotellet en perfekt vurdering på ti. Denne vurdering vil sandsynligvis være mere retvisende for, hvordan du personligt vil opleve hotellet.
Personlige præferencer og afgørende faktorer
Når du vælger et hotel, drejer det sig i virkeligheden om, hvad der er rigtigt for dig, og ingen anden, så hav en liste over dine præferencer i baghovedet, før du læser anmeldelser. Hvis du elsker store pooler, havudsigt og lækre cocktails, skal du ikke lade dig påvirke af dårlige anmeldelser, der kun indeholder klager over for blødkogte æg. Det er ikke relevant for dig. Find ud af, hvad du ønsker og ikke ønsker af et hotel, og kig efter anmeldelser, der omhandler netop disse forhold. Det er især disse anmeldelser, der har noget at sige om, hvilken oplevelse du får.
Når man læser overdrevent positive eller negative anmeldelser, hjælper det at huske på, at andre også har sine egne præferencer og afgørende faktorer. En whiskyelsker kan blive henrykt og skrive en glødende anmeldelse for hele hotellet, hvis hotelbaren har en sjælden flaske whisky. Omvendt kan en sensitiv person blive så generet af de faste hovedpuder, at vedkommende giver hele hotellet bidende kritik i sin anmeldelse. Dette er endnu en grund til, at detaljerede, lange anmeldelser er mere brugbare og bør vægtes højere, når du træffer din beslutning. Ud fra disse kan du få en bedre fornemmelse af, om gæsten virkelig har givet et retvisende billede af hele hotellet eller blot er blevet påvirket af en enkelt faktor, der har ændret hele indtrykket.
Konklusion
Anmeldelser er den bedste måde at finde ud af den reelle oplevelse af et hotel, men kun hvis man ved, hvordan man bruger dem. Det er afgørende at se bort fra falske anmeldelser, men det er ligeså vigtigt at nedprioritere rigtige anmeldelser, der ikke er relevante for dig og dine egne behov. Hvis du læser hver eneste anmeldelse og tager højde for alle holdninger, vil du aldrig kunne vælge et hotel, da ingen hoteller (eller nogen ting i livet) passer perfekt til alle mennesker. For mange hoteller kan du sikkert finde hundredvis, måske tusindvis af anmeldelser, men lad dig ikke overvælde af de mange søgeresultater. Hvis du bare husker på de grundlæggende råd om at kigge efter detaljerede, specifikke anmeldelser, identificere mønstre og tendenser for funktioner og over tid og prioritere anmeldelser fra de personer, der deler dine præferencer og afgørende faktorer, vil du få et fingerpeg i den rigtige retning. På momondo kan du finde det perfekte hotel til dig, og siden tilbyder også prisagenter, der kan hjælpe dig med at finde den bedste pris på det hotel, du har valgt.