Rejsesøgemaskinen momondo har taget temperaturen på fremtidens rejseindustri: ‘City jumping’, ‘feedbooking’ og spirituelle rejser for sjælen er blandt de største tendenser frem mod 2030. Det konkluderer en ny global What the Future-undersøgelse, som momondo står bag.
Ifølge momondos globale What the Future-undersøgelse skal vi sige farvel til enkeltstående rejser – fremtidens ferier kalder på rejser med flere destinationer, konluderer undersøgelsen, og dermed er ‘city jumping’ blandt nye globale rejsetendenser, der kommer til at præge vores rejser frem mod 2030.
Bag undersøgelsen står – foruden momondo og KAYAK – The Future Laboratory, der på baggrund af sociale og kulturelle analyser, interviews med eksperter samt data fra mere end 9.100 respondenter på tværs af ni lande og dybdegående analyser af momondos brugeradfærd nu kan præsentere i alt 8 forudsigelser om, hvordan vi kommer til at rejse de kommende fem år:
8 forudsigelser om rejser frem mod 2030:
AI-agenter indtager scenen
Kunstig intelligens kommer til at overtage mere af rejseplanlægningen og kan i fremtiden stå for alt fra personlige anbefalinger til automatiske bookinger. Ifølge momondos undersøgelse efterspørger 38 % allerede nu mere fleksibilitet, 37 % efterspørger tilpassede rejseplaner og 17 % ser AI som en vigtig del af deres rejseoplevelse. Inden 2030 vil virtuelle AI-assistenter overtage en stor del af rejseplanlægningen og hjælpe med at sikre de bedste tilbud.
“Kunstig intelligens hjælper allerede i dag med kundeservice ved forsinkelser og ændringer i rejseplaner, og personaliserede anbefalinger til rejsende er blevet en stor succes. Næste skridt er automatiserede bookinger,” siger Per Christiansen, talsperson for momondo.
“City Jumping” i vækst
Flere rejsende vælger ferier med flere stop undervejs frem for rejser til én enkelt destination. Ifølge undersøgelsen bliver disse rejser en prioritet for 66 % af rejsende, ligesom en lempelse af globale visa-regler kommer til at understøtte tendensen.
Vitamin T – sundhed bliver rejsefokus
Værdien af en rejse vil i 2030 blive målt på dens bidrag til velvære, ifølge rapporten. Efterspørgslen på wellness-rejser er stigende, og søgeordet “pool” er allerede den mest søgte hotelfacilitet, tæt efterfulgt af boblebade, spa og fitness. Mens 60 % prioriterer afslapning, vægter 13 % sundhed og velvære højt. Destinationer, der understøtter denne trend, bliver populære valg på de rejsendes bucket-lister.
Feedbooking
Fra scrolling til direkte booking i feedet. Sociale medier bliver i fremtiden rejsebutikker og udvikler sig fra inspirationskilde til bookingplatforme – allerede nu bruger 36 % af rejsende sociale medier til at finde inspiration til deres rejser, og denne tendens forventes at vokse.
Virtuelle rejser
Innovativ teknologi kommer til at præge de måder, vi rejser på, de kommende fem år – eksempelvis via holografiske concierge-tjenester og automatisk refundering af flybilletter. 35 % af rejsende forventer virtuelle forhåndsvisninger af hotelværelser og næsten 10 % af alle flypassagerer ser frem til VR-underholdning ombord for en bedre oplevelse.
Klimaaftryk og overturisme i fokus: LIT (Low Intensity Travel) i vækst
Et skifte mod mindre besøgte destinationer vil udfordre de mest populære rejsedestinationer i dag. Low Intensity Travel bliver en større tendens, hvor rejsendes primære fokus er på de mindre turistede destinationer som et udtryk for klimabevidsthed og en modreaktion på overturisme, som allerede er vigtigt for 14 % af rejsende.
Spirituelle eventyr vinder frem
Rejser, der kombinerer personlig udvikling og udforskning, vokser i popularitet. Fra silent retreats til genealogiske undersøgelser – det er en stigende tendens, at rejsende søger oplevelser, der ikke kun bringer dem ud, men også hjem og tættere på sig selv.
Illoyalitetsprogrammer – nu er traditionel loyalitet yt
Rejsende jagter og kræver de kommende år mere personliggjorte belønningsprogrammer grundet stigende priser. Det betyder, at loyalitetsprogrammer forventes at blive mere fleksible for at imødekomme kravene. Hele 29 % ønsker mere personlige belønninger, og 32 % efterspørger refunderinger, når priserne falder.
Fortid | Fremtid |
---|---|
At klare hele rejseplanlægningen selv | Lade AI-rejseagenterne klare det |
At bruge ti dage i én by | Have så mange stop på én rejse som muligt |
Rejser som et “quick fix” | Ferier med fokus på at forlænge levetiden |
Kun at gennemføre rejsebookinger på computeren | Booking af fly direkte fra sociale medier |
At blive skuffet over hotelværelset | At få en virtuel rundvisning af overnatningsstedet før rejsen |
At flokkes om turistfælder | At opleve skjulte perler på rejsen |
At rejse for anerkendelse og likes | At prioritere at finde sig selv |
Ubetinget loyalitet over for bestemte flyselskaber | At gå efter den bedste pris |
Metodologi
Om undersøgelsen
PureSpectrum gennemførte interviews med 9.112 respondenter på 18 år og derover fra USA, Storbritannien, Canada, Brasilien, Frankrig, Tyskland, Danmark og Sverige, som rejser internationalt til fritidsformål mindst én gang om året. Undersøgelsen blev gennemført online. I USA blev der indsamlet data fra 2.000 respondenter, mens alle andre markeder havde et målrettet minimumsudvalg på 1.000 respondenter. Dataindsamlingen fandt sted fra den 13. til den 20. august 2024.
Analyse af momondo-data
Baseret på hotelsøgninger foretaget på momondo og tilknyttede brands i perioden fra 1. september 2023 til 15. september 2024 for ophold mellem 1. januar 2024 og 31. december 2024.
Om momondo
momondo.dk er en global rejsesøgemaskine, som sammenligner priser på fly, hotel og rejser. momondo har vundet flere priser inklusiv to tests i Forbrugerrådets magasin, TÆNK, og anbefales af internationale medier som CNN, The New York Times og The Daily Telegraph og blev for nyligt udnævnt til “Den bedste søgemaskine til flybiletter i 2024” af Frommer’s i januar 2024. momondo har hovedkontor i København og betjener rejsende på mere end 30 internationale markeder. momondo drives af KAYAK og er en del af Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG).
Om The Future Laboratory
The Future Laboratory er en af verdens mest anerkendte fremtidsrådgivningsvirksomheder. Med en unik kombination af trendforecasting, forbrugerindsigt, brandstrategi og innovation har virksomheden siden 2001 hjulpet organisationer verden over med at forme, inspirere og fremtidssikre deres arbejde.