Et forsinket fly er noget nær det mest irriterende, man kan opleve under sin rejse. Vi har sikkert alle prøvet det. Du kom i god tid i lufthavnen, gled hurtigt igennem sikkerhedskontrollen, og du er nu fremme ved gaten med en to-go kaffe i hånden – kun for at opdage et stort, rødt “forsinket” på informationstavlen.
Selv når du gør alt rigtigt, er flyforsinkelser en uundgåelig del af rejsen. Sådan kommer du godt igennem din næste oplevelse med et forsinket fly.
Hvorfor er mit fly forsinket?
Der kan være mange årsager til, at dit fly er forsinket. Nogle af de mest hyppige årsager til flyforsinkelser kan skyldes vejrforhold som tåge, høje vinde eller sne, hvor ekstreme tilfælde kan forsinke flyet. Der kan også opstå forsinkelser fra flyselskabets side, som kan dække alt fra rengøring af flyet til mekaniske problemer og besætningsproblemer. Lufttrafik kan også have en stor påvirkning i forhold til forsinkede fly, enten på grund af jordtrafik eller trafikken i luften. Go-around, eller afbrudte landingforsøg, kan opstå på grund af vind, hurtig landing eller ved dårlig sigtbarhed. Slutteligt, kan du også risikere, at dit fly er forsinket, fordi I venter på passagerer eller bagageoverførsler fra et andet forsinket fly.
Vil du holdes opdateret på, om dit fly er forsinket? Du kan følge dit fly med momondos verdensomspændende flytracker. Her får du de seneste opdateringer om eventuelle ændringer for dit flys ankomst- og afgangstider, aflysninger og gateinformation.
Kompensation for forsinket fly
Regler
På rejser inden for EU, lander i et EU-land eller afgår fra et EU-land, er du dækket af EUs flypassagerrettigheder. Med denne dækning har du ret til kompensation, refusion af flybilletter, ombooking, forplejning samt overnatning, hvis du skal venter på et andet fly over natten. Er din ankomst på destinationen mere end 3 timer forsinket, har du ret til erstatning. Dette gælder ikke, hvis dit fly er forsinket på grund af usædvanlige omstændigheder som uvejr, terror, strejker eller naturkatastrofer.
EUs flypassagerrettigheder gælder for dig, hvis du:
- flyver inden for EU, med et flyselskab fra et EU-land eller et land uden for EU
- lander i et EU-land fra et land uden for EU, med et EU-flyselskab
- flyver fra et EU-land og lander uden for EU, og flyselskabet er fra et EU-land eller et land uden for EU
Bemærk, at du altid skal møde op i lufthavnen senest 45 minuter før planlagt afrejse. Dette gælder også, selvom du på forhånd ved, at dit fly er forsinket. Møder du ikke op i lufthavnen, bortfalder din ret til erstatning.
Sådan søger du om kompensation
Er dit fly forsinket, skal flyselskabet udlevere et dokument med dine rettigheder senest 2 timer efter forsinkelsen. Modtager du ikke dette, kan du selv henvende dig til flyselskabet.
Når du er hjemvendt, kan du gøre krav på din kompensation direkte til flyselskabet ved at udfylde flyselskabets egen klageformular eller EU-klageformularen for flypassagerer. I klagen har du også mulighed for at dokumentere eventuelle udgifter i forbindelse med forsinkelsen, hvis du ikke har modtaget den forplejning, du havde ret til.
Ifølge EU-kommisionen bør flyselskabet svare inden for 2 måneder. Er dette ikke sket, kan du tage klagen videre til den nationale myndighed i det land, hvor forsinkelsen fandt sted.
Så meget kompensation kan du få for flyforsinkelse
Hvis dit fly er forsinket i tre timer eller mere, har du ret til økonomisk kompensation. Hvor meget du kan forvente at modtage i kompensation afhænger af, hvor du har fløjet og hvor langt:
- 250 euro: alle flyvninger op til 1.500 kilometer.
- 400 euro: Over 1 500 km inden for EU og alle andre rejser på mellem 1 500 og 3 500 km
- 600 euro: alle flyvninger, der ikke falder under de to første.
Dette skal du gøre hvis dit fly er forsinket
Bliv ombooket
Flyver du i et EU-land, forpligter flyselskabet sig til at tilbyde dig at blive ombooket i tilfælde af, at dit fly er forsinket. Ofte kommer dette tilbud automatisk, men du kan hjælpe de travle servicemedarbejdere godt på vej ved at udse dig mulige fly, du kan blive ombooket til på momondos rejsesøgemaskine.
Bemærk, at hvis du bliver tilbudt at få omlagt rejsen, og du ankommer til din destination med en forsinkelse på 2, 3 eller 4 timer, kan din erstatning blive reduceret med 50%.
Bed om assistance
Hvis flyselskabet forud for afgang har en forventning om, at dit fly bliver forsinket, har du ifølge EUs flypassagerrettigheder ret til måltider og forfriskninger svarende til tiden, du skal vente på dit fly. Hvis din nye forventede afgangstid er blevet flyttet til dagen efter den oprindelige afgangstid, har du også ret til at få dækket hotelovernatning og transport mellem lufthavn og hotellet.
Du har ret til assistance, hvis dit fly er forsinket i:
- 2 timer eller derover ved flyvninger på 1 500 km og derunder
- 3 timer eller derover for flyvninger inden for EU på mere end 1500 km og for alle andre flyvninger på mellem 1500 km og 3000 km
- 4 timer eller derover for alle andre flyvninger
Jeg har selv været strandet under en mellemlanding i Amsterdam et par år tilbage. Forsinkelsen dengang skyldes stormvejr, hvorfor jeg ikke havde ret til kompensation. Men mine flypassagerrettigheder gælder stadig, og flyselskabet arrangede både måltider, overnatning på hotel nær lufthavnen og transport frem og tilbage, mens jeg ventede på at kunne flyve igen den næste morgen. Du kan bede om assistance under din forsinkelse ved at henvende dig ved flyselskabets serviceskranke. Husk dog også et gemme kvitteringer, hvis du selv har lagt ud for måltider eller hotelovernatning under forsinkelsen. Så kan flyselskabet tilbagebetale dig udgifterne, når du er vendt hjem.
Hæng ud i loungen
Er uheldet ude, og dit fly er forsinket, kan du jo lige så godt få det bedste ud af det. Har du mange timer i lufthaven foran dig, kan du som mange andre vælge at tage ud og opleve byen, hvor du er “strandet”. Eller du kan gå på opdagelse i lufthavnens mange faciliteter. Hvis du har adang til dit flyselskabs lounge, kommer det dig nok naturligt at gå direkte derind ved lange mellemlandinger. Men faktisk er loungen for mange flyselskaber ikke kun forbeholdt business class-rejsende. Hos de fleste flyselskaber kan du nemlig købe dig adgang til loungen. Herinde venter der dig (ofte) gratis mad og drikke, behagelige siddepladser samt muligheden for at få et bad og blive frisket op inden næste flyvning. I flere lufthavne finder du også afslappende faciliteter uden for loungen, heriblandt yogarum, træningsrum eller sovekapsler, som du kan få adgang til mod et gebyr.
Søg om kompensation
Når du kommer hjem fra din rejse, er det værd at tjekke op din rettigheder til kompensation. Som nævnt tidligere i artiklen, kan du takket være EUs flypassagerrettigheder være berrettiget til op til 600 € i kompensation, hvis dit fly er mere end 3 timer forsinket. Læs med længere oppe i artiklen for at finde ud af, hvordan du søger om kompensation for forsinket fly.
Ofte stillede spørgsmål om flyforsinkelser
Informationstavlerne rundtomkring i lufthavnen og ved gaten bliver altid opdateret i tilfælde af forsinkelser eller aflysninger. Du kan også følge dit fly med momondos verdensomspændende flytracker. Her får du de seneste opdateringer om eventuelle ændringer for dit flys ankomst- og afgangstider, aflysninger og gateinformation.
Ja. Takket være EUs flypassagerrettigheder kan være berrettiget til op til 600 € i kompensation, hvis dit fly er mere end 3 timer forsinket.
Når du er hjemvendt, kan du gøre krav på din kompensation direkte til flyselskabet ved at udfylde flyselskabets egen klageformular eller EU-klageformularen for flypassagerer.