Den vigtigste ting, du kan gøre for at forbedre din oplevelse på en flyrejse, særligt hvis du skal flyve langt, er at vælge det bedste flysæde . I hvert fald for din kabineklasse. Der er mange faktorer at tage hensyn til, når man vælger sæde på et fly, og de rækker langt ud over gang- eller vinduesdebatten. Her er, hvad du har brug for at vide.
1. Hvad er de forskellige typer flysæder?
Ikke alle flysæder er skabt ens, heller ikke hvis du flyver på business class. Gang eller vindue, for eller bag, udgang eller skot – at vide, hvad der fungerer bedst for dig, kan være forskellen på en komfortabel flyvetur og et let forkrampet mareridt.
Gangsæde
Et sæde ved midtergangen har to fordele, som især er vigtige på langdistanceflyvninger. Det gælder for det første muligheden for at rejse dig, når du vil uden at forstyrre dine sædekammerater, hvad enten det er for at besøge toilettet eller gå en tur. For det andet er det den simple handling at kunne strække benene ud i midtergangen – en livline, hvis du som mig er høj.
På den anden side er du udleveret til dine sidemakkeres nåde, når du sidder ved midtergangen. Uanset om de beder dig om at flytte dig eller vælger at klatre over, er det næsten garanteret, at de vil forstyrre dig under flyvningen. Du er også udsat for trafik i midtergangen – passagerer, der støder ind i dig, kabinepersonale, som kommer tæt på med deres drinksvogne, eller tasker, der vælter ud af bagagehylderne over dig.
Vinduessæde
Hvis du vil have verdens bedste udsigt og noget at læne hovedet imod, skal du vælge en vinduesplads. Så længe du ikke har noget imod at føle dig lidt indespærret og er glad for at forstyrre dine naboer, er dette de flestes førstevalg.
Men pas på – bare fordi du har bestilt en vinduesplads betyder det ikke, at der er et vindue. Nogle fly har blokeret vinduer eller har rækker uden vindue, som fx det berygtede sæde 11A på lavprisselskabet Ryanairs fly. Så dobbelttjek, før du booker.
På business class forskyder nogle flyselskaber sædeinddelingen hvilket betyder, at vinduespladserne måske ikke er lige ved vinduet, eller at der er en hylde eller opbevaring mellem dem.
Ekspertens tip: Når jeg rejser på economy-klasse med min kæreste, booker vi et sæde ved gangen og et ved vinduet og lader midtersædet være ubooket. Da folk kun booker et midtersæde som en sidste udvej, ender vi ofte med et ledigt sæde mellem os. Hvis ikke, har jeg aldrig mødt en passager på midtersædet, som ikke ville bytte til et sæde ved gangen eller vinduet. Det er værd at prøve!
Skotsæde
Skotsæder er den første række sæder helt forrest i kabinen eller direkte efter en skillevæg. De giver typisk mere benplads end et sæde på en standardrække. Derfor behandler bl.a. lavprisflyselskaber dem som et frynsegode og kræver ekstrabetaling. Endnu en gang er alt dog ikke altid, som det ser ud til.
Den ekstra benplads kan være misvisende. Ja, du har mere plads til knæ og lange ben, men den solide væg betyder, at du ikke kan strække dine ben ud under sædet foran, heller ikke midlertidigt. Den ekstra plads gør dem ofte til det foretrukne sæde for folk, der rejser med babyer; for mange passagerer ikke drømmesidemanden.
Skotsæder er normalt placeret tæt på kabyssen og toiletterne, hvilket betyder, at de er støjende, travle og nogle gange ildelugtende. På spidsbelastningstidspunkter kan du opleve at være omgivet af passagerer, der venter på at komme på toilettet. Og for filmelskere er du nødt til at gemme din skærm under sædet ved start og landing, så du får mindre seertid end et almindeligt sæde.
Pladsen på bagerste række
Ligesom skotsæder så har sæder ved exit mere benplads. Derfor tager mange flyselskaber ekstra penge for dem. De er mit foretrukne sæde på economy-klasse på langdistanceflyvninger (afhængigt af prisen, selvfølgelig), men der er forbehold.
På langdistanceflyvninger har nogle wide body-fly store rum, der stikker ud fra udgangsdøren og rummer oppustelige nødrutsjebaner. De kan virkelig begrænse din plads, hvis du sidder i vinduessædet.
I fly med to rækker nødudgangssæder kan sæderne på forreste række ikke lægges tilbage, da det kan hindre adgangen til døren. (Det samme gælder for sæderne foran nødudgangsrækken, så undgå dem for enhver pris). Du bliver også nødt til at pakke dine ting væk under takeoff og landing, så nødudgangen er fri.
Ekspertens tip: Sæderne på nødudgangsrækken er ofte koldere end resten af flyet, så hvis du har bestilt et sæde her, skal du huske at tage nok tøj med til at holde varmen. Jeg flyver aldrig uden tykke sokker og en hættetrøje – nu om dage tager nogle flyselskaber endda betaling for lån af et tæppe.
Sæde bagerste række
Foruden sæder foran nødudgang og skillevægge så tager sæder på bagerste række prisen for at være de værste på flyet.
De er klemt op mod den bageste kabinevæg, og sæderne har begrænset eller ingen mulighed for at lægges tilbage. Nogle sæder er smallere, da de er begrænset af flyets tilspidsede skrog. Sæder ved midtergangen er ikke meget bedre, da de er så tæt på de bagerste toiletter og kabyssen, hvilket igen betyder støj, passagerer i kø og ubehagelige aromaer.
2. Hvad er flysædeafstand?
Et sædes pitch er afstanden mellem det samme punkt på to sæder, det ene foran det næste. Målt i tommer eller centimeter, jo højere pitch, jo mere plads er der.
På economy-klassen hos de fleste flyselskaber er sædeafstanden typisk 30-31 tommer– nogle strækker den til 32 tommer og andre skærer den ned til 29 tommer. Problemet med sædeafstanden er, at den ikke tager højde for forskellige sædekonstruktioner og ekstra “møbler” som fodstøtter, bakkeborde og den ramme, der holder sædet på plads. Med andre ord skal du tage målinger af sædeafstand med en god gran salt i forhold til de reelle fordele.
3. Hvor er det bedste sted at sidde på economy?
Når du har besluttet, om du er til gang eller vindue, skal du beslutte, om du er villig til at betale ekstra for et sæde ved skottet eller nødudgangen. Hvis du er ok med at betale lidt mere, er mit valg altid nødudgangen for den ekstra benplads og garantien for, at du ikke kommer til at sidde ved siden af babyer eller børn.
Hvis ikke, går jeg som regel efter en af følgende to muligheder. En vinduesplads så tæt på den forreste del af kabinen som muligt for nem og hurtig udstigning. Eller et sæde midt i den bageste halvdel af flyet, men flere rækker foran kabyssen og toiletterne. Selvom dette område er mere støjende, er der større sandsynlighed for, at der er ledige sæder og dermed mere plads.
4. Hvad kan jeg ellers gøre for at vælge det bedste flysæde?
Hvis du virkelig er opsat på at finde det bedst mulige sæde, så kig på det fly, du flyver med. Mange ruter flyves af forskellige flyselskaber med forskellige fly, nogle bedre end andre.
Du behøver ikke at være certificeret flyspotter. Hvis du flyver langt, skal du vælge en Boeing 787 Dreamliner eller Airbus A350, hvis de er tilgængelige. De er rummelige, mere støjsvage, mere moderne og har højere kabinetryk og luftfugtighed, hvilket hjælper med at reducere virkningerne af jetlag. Og så har de store vinduer.
På andre fly er nøglen til komfort at kende sædelayoutet. De fleste kortdistancefly følger et 2-2 eller 3-3 layout, hvor valget er begrænset til to eller tre sæder på hver side af midtergangen.
Langdistanceflyene er bredere og har tre søjler i forskellige layouts – 2-3-2, 3-3-3 eller 3-4-3. Ved førstnævnte og sidstnævnte er et sæde i hver side foretrukket frem for den midterste søjle, hvor du er langt fra et vindue eller midtergangen. Ved et 3-3-3 layout betyder et sæde ved gangen i midtersøjlen, at der kun er én sædekammerat til at forstyrre dig. Bedst af alle er 2-3-2, hvor du er garanteret en gang eller et vindue, hvis du sidder i en af siderne.
Hvordan er denne guide blevet til?
Jeg er 1,89 høj, så at rejse på economy-klasse er altid en udfordring og et langdistance midtersæde er blandt mine værste mareridt (som desværre alt for ofte har været min virkelighed). I et forsøg på at spare mig selv for den trange elendighed ved det forkerte sæde, har jeg gennem mange års flyvning finpudset mine færdigheder til at finde det bedste sæde. Men for at være helt ærlig: Det er først inden for de sidste fem år, at jeg er gået fra at være en dedikeret gangflyver til at være tilhænger af det forreste vindue.
Bedste sæde på et fly – ofte stillede spørgsmål
Når du sidder over vingerne, får du den blødeste start, flyvning og landing. Det er det sted, hvor tyngdekraften møder opdriften, og det er det mest stabile punkt i flyet, som er udsat for mindre kræfter end flyets næse og hale. Hvis du lider af luftsyge, er dette det bedste sted at sidde.
Flyets motorer er placeret under vingerne, hvilket betyder, at det larmer mere at sidde over eller bag vingerne end foran dem.
Flyselskaberne vil fortælle dig, at der ikke er ét sted, der er mere sikkert end et andet på et fly. Hvis det værste skulle ske, så er der mange forskellige faktorer, der kan påvirke udfaldet.
Hvis man kigger på statistikkerne, har sæder tæt på en udgang foran eller et midtersæde i den bagerste tredjedel af flyet den laveste dødsrate.