preloadan airport information board

At opleve at få aflyst fly er desværre noget, der sker dagligt i lufthavne verden over. Kommer du ud for en flyaflysning, er der hjælp at hente i denne artikel, som fortæller dig, hvad du kan gøre i situationen, og hvilke rettigheder du har som passager til et aflyst fly.

Det lyder måske forholdsvis banalt, men det er vigtigt at holde hovedet koldt, når du får besked om en aflyst flyafgang. Har du held i uheld, får du beskeden om aflysningen på sms eller på e-mail allerede inden, du er taget i lufthavnen og kan tage bestik af situationen og udnytte tiden bedst muligt uden for lufthavnen.



Kontakt flyselskabet

A female wearing hijab looks at her mobile phone while holding a suitcase.

Uanset hvilken måde du får besked om aflysningen på, er det vigtigt, at du holder dig informeret og får klarlagt, hvorvidt du er blevet booket om til en anden flyafgang. Har du ikke modtaget nogen e-mail eller sms med yderligere oplysninger, må du selv tage kontakt til flyselskabet.

Måske ser du allerede en alenlang kø foran informationsskranken i lufthavnen eller til flyselskabets servicekontor, og hvad gør man så? Nogle nyttige fif er at forsøge at ringe til flyselskabet – eventuelt til selskabets kontor i et andet land end der hvor du aktuelt befinder dig – eller at forsøge at logge ind på flyselskabets hjemmeside og se, om du kan ombooke dig selv der online.

Mange flyselskaber tilbyder også hjælp online på deres hjemmeside, hvor du kan chatte med en medarbejder – og ikke kun en chatbot – og det kan sommetider være hurtigere at få hjælp på den måde, end ved at stå i kø i lufthavnen for at få hjælp fra en overbebyrdet og stresset medarbejder ved skranken.

Hvorfor bliver fly aflyst?

A white airplane parked at the airport terminal connected to a jet bridge.

Der kan være mange grunde til, at dit fly er blevet aflyst. Nogle af de mest almindelige grunde til flyaflysninger er på grund af vejr som stærk tåge eller dis, kraftig blæst eller snestorm. Et aflyst fly kan også være som følge af sandfygning, ved vulkanudbrud, ved oversvømmelser, jordskælv eller jordskred ved lufthavnen eller som følge af røg fra skovbrande.


Der kan også opstå aflysninger som følge af alt fra tekniske problemer til uventede problemer med at skaffe piloter eller kabinepersonale til flyet, eller noget så simpelt som at flyet ikke er nået at blive gjort klart til afgang og for eksempel mangler at blive gjort rent.

Endelig kan du også risikere, at dit fly aflyses, fordi forsinkelser tidligere på dagen har gjort, at flyets besætning ikke kan følge hviletidsbestemmelserne og derfor ikke må flyve videre, som det var planlagt. En strejke eller en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse blandt personalet hos flyselskabet eller i lufthavnen kan også opstå og være skyld i aflyste fly.

Hvis du gerne vil holde dig ajour med, om dit fly er aflyst eller forsinket, så kan du med fordel følge dit fly med momondos globale flytracker. Her kan du følge alle væsentlige ændringer for dit fly.

Og hvis du bruger momondos Trips-tjeneste og har tilføjet flyet til din rejseplan, får du også opdateringer via push-beskeder eller e-mails afhængigt af dine indstillinger.

Økonomisk kompensation ved aflyst fly

A row of grounded passenger aircraft.
A couple sitting on a couch in the living room, working on a laptop.

Selv har jeg oplevet adskillige flyaflysninger gennem tiden. Ser man det fra den positive side, så medfører et aflyst fly ofte en klækkelig økonomisk kompensation, som i mange tilfælde vil opveje ulempen ved at blive ombooket til en senere flyafgang.

Det afhænger dog af de konkrete omstændigheder, om du vil være berettiget til økonomisk kompensation. Dels udbetales kompensation kun i tilfælde, hvor det er inden for flyselskabets kontrol, at flyet aflyses, og du forsinkes – altså af årsager der ikke kan henføres til ”force majeure” – og dels er der nogle minimumskrav til, hvor stor en forsinkelse du udsættes for ved flyaflysningen og en efterfølgende ombooking til en senere afgang.

Og ofte skal man selv kæmpe for sin sag for at få flyselskabet til at følge lovgivningen om økonomisk kompensation. Har du ikke energi til selv at tage kampen op, kan du få advokathjælp eller hjælp fra firmaer, der har specialiseret sig i at skaffe kompensation ved flyforsinkelser og flyaflysninger, og som kun tager sig betalt for deres ydelser, hvis de faktisk vinder sagen, og du tilkendes en økonomisk kompensation.

Som oftest behøver man dog ikke eksperthjælp for at få økonomisk kompensation, men man skal kende sine rettigheder og selv insistere på, at lovgivningen følges for at få kompensation. Flyselskaberne er oftest ikke dem, der ligefrem selv reklamerer med, at man kan være berettiget til en kompensation ved aflyst fly eller forsinkelse.

Force majeure

Palm trees in high wind with stormy sky in the background.

Lad os lægge ud med de tilfælde, hvor et aflyst fly ikke vil gøre dig berettiget til nogen form for økonomisk kompensation. Det er, når aflysningen af flyet sker som følge af forhold uden for flyselskabets kontrol. For eksempel ekstremt dårligt vejr eller strejke blandt flyvelederne, som er dem, der styrer og dirigerer trafikken i luften.

I sådanne tilfælde vil du ikke kunne gøre krav på kompensation for den forsinkelse, disse forhold måtte medføre, men du vil stadig være berettiget til at få dækket dine udgifter til nødvendig mad og drikke og eventuelt et hotelophold, hvis du ikke kan komme videre på din rejse senere samme dag.

Hvis du rejser til eller fra et land i EU, EØS eller Schweiz, kan du drage fordel af EU’s flypassagerrettigheder. De regler betyder, at du kan få pengene tilbage for din flybillet, hvis dit fly bliver aflyst, også hvis aflysningen skyldes force majeure. Du har også ret til at få en ny booking, mad, drikke og endda hotel, hvis du ikke kan flyve videre samme dag.

Forsinket ankomst

Hvis du ankommer til din destination med mere end 3 timers forsinkelse ved rejser til eller fra EU/EØS og Schweiz eller med et flyselskab fra EU/EØS eller Schweiz, kan du også kræve erstatning fra flyselskabet. Men det gælder ikke, hvis forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder. Det kan for eksempel være dårligt vejr, strejker, naturkatastrofer eller terrorangreb. Det kaldes også for force majeure.


Jeg har som nævnt selv oplevet adskillige aflyste fly gennem tiden, og der kan være stor forskel på serviceniveauet, og hvor behjælpeligt personalet på jorden er, alt efter hvilket flyselskab det handler om, og hvilken lufthavn det vedrører.


I værste fald er der overhovedet ingen hjælp at få i lufthavnen, og du må selv klare alt med at booke en ny flyforbindelse eller booke hotel, fordi du bliver nødt til at overnatte, inden du kan komme videre. Det kan være en stor uforudset udgift, du pludselig står med, og flybilletter, der bookes kort før afgang, er jo sjældent billige. Står du i den situation, at du selv må lægge ud for nye flybilletter, kan du eventuelt gøre brug af momondos fly-søgemaskine for at finde de bedste billetter.

Det vil dog oftest være en fordel, hvis du kan få det pågældende flyselskab til at ombooke dig enten til en anden afgang med samme selskab eller med et andet flyselskab. Her er praksis og regler forskellige alt efter, hvor i verden flyaflysningen sker, og hvilket flyselskab du har billet til, så det er med at holde hovedet koldt og holde tungen lige i munden. Du skal kort sagt være bevidst om, hvad der faktisk gælder, så du kan gøre dine rettigheder gældende, hvis personalet ikke af sig selv tilbyder et rimeligt alternativ til det fly, der er blevet aflyst.

Hvis du rejser med en premium economy eller economy plus billet, og ombookes til et andet selskab, som ikke har dette produkt, kan du blive nød til at takke ja til et sæde på economy class. Teknisk set er begge dele nemlig betegnet som economy class, på trods af forskellen i siddekomfort, service og forplejning ombord.

Samler du point eller miles hos et flyselskab, og ombookes du til et andet selskab, kan det også være værd at undersøge, om du vil være berettiget til at få point for både den oprindelige planlagte flyvning og den tur, du faktisk flyver. Hos nogle selskaber får man på den måde dobbelt antal point eller miles.

Om at komme fra A til B

Closeup side view of senior couple at an airport waiting for their flight which has been delayed. They are both holding their passports and tickets. The lady is looking at the arrival departure board...
An airplane taxiing on a runway as the sky begins to darken at sunset.

Når du har købt en billet til en given destination, har du naturligvis en klar forventning om, at flyselskabet vil sørge for at transportere dig til dit planlagte rejsemål til den anførte tid. Ved et aflyst fly vil flyselskabet ifølge EU-reglerne være forpligtet til enten at tilbyde dig fuld refundering af din billet eller at ombooke dig til den næste ledige afgang til dit bestemmelsessted.

Tilbagebetaling er dog næppe noget særligt attraktivt tilbud, når du står klar i lufthavnen, har pakket og er klar til at drage ud på eventyr. Måske har du også betalt for hotelophold eller booket billetter til andre ting på dit planlagte rejsemål, eller måske har du bestilt lejebil eller bord på en fin restaurant, som du nu bliver nødt til at kontakte for at fortælle om din forsinkelse.

Ombooking behøver dog ikke at være med samme flyselskab, men kan også være med et konkurrerende flyselskab. Det kan også ske, at du ombookes til en anden lufthavn, end den du efter planen skulle være ankommet til – nogle storbyer har mere end én lufthavn, så selv om du for eksempel har en billet til JFK-lufthavnen i New York, kan du sagtens blive ombooket til Newark eller LaGuardia.

Det kan også ske, at du tilbydes at blive fløjet til en helt anden by, der blot ligger inden for en rimelig afstand af dit planlagte rejsemål, og så må du selv finde vej videre derfra med offentlig transport, leje en bil eller skaffe en taxi videre til dit bestemmelsessted.

Mange flyselskaber har indgået aftaler indbyrdes, så de kan ombooke passagerer til andre selskaber, men der er desværre også en række selskaber, især lavprisselskaber, som kun vil tilbyde at ombooke til samme selskab. Også selvom lovgivningen siger noget andet.

Hvis du rejser med et flyselskab fra EU, EØS eller Schweiz, eller i et af disse lande, skal flyselskabet give dig mulighed for at blive ombooket, hvis dit fly bliver aflyst. Ombooking sker normalt helt automatisk, men du kan også selv finde alternative fly på momondo, og bede personalet i lufthavnen om at booke dig om til et af disse alternativer.

Husk dog, at du måske kun får halv erstatning, hvis du får en ny flybillet og kommer frem med en forsinkelse på 2, 3 eller 4 timer – afhængig af hvor lang en rejse, du er på.

Sådan bliver du kompenseret ved aflyst fly inden for EU

A man in eyeglasses and denim jacket sits on a table while using a laptop.

Hvis dit fly bliver aflyst, skal flyselskabet give dig dine rettigheder på skrift. Det handler om at få kompensation eller pengene tilbage for din flybillet”. Du kan også finde dine rettigheder på EU’s hjemmeside.

Når du er hjemme igen, kan du sende en klage til flyselskabet. Du kan bruge en formular på flyselskabets hjemmeside eller EU’s klageformular.

Flyselskabet skal svare dig inden for to måneder ifølge EU-reglerne. Hvis du ikke får svar, eller hvis du er utilfreds med svaret, kan du klage til den nationale myndighed” i det land, hvor problemet opstod.

Så meget kan du få udbetalt i kompensation ved aflyst fly

Du har ret til at få penge udbetalt, hvis dit fly fra et EU-, EØS-land eller Schweiz bliver aflyst, og du kommer mere end 3 timer senere frem end planlagt. Beløbet varierer efter din flyrute og afstand: Du kan få 600 euro for flyvninger på over 3.500 km, 400 € (2981 kr) for flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km inden for EU/EØS eller til andre lande, og 250 € (1863 kr) for flyvninger på under 1.500 km.

Kompensation med vouchers

A passenger with luggage checking the flight information display system at the airport for flight details.

Franskmændene er berygtede for deres mange strejker, og engang da jeg var i Paris, var jeg ude for, at hele tre faggrupper strejkede samtidigt. Taxichauffører og landmænd blokerede vejene ud af byen i protest med deres taxier og traktorer, og da det omsider var lykkedes mig at nå frem til lufthavnen, var det blot for at opdage, at mit fly var blevet aflyst, fordi også flyvelederne var gået i strejke.

En anden gang på hjemlige breddegrader skulle jeg en tidlig morgen flyve fra København til Aalborg og var allerede tjekket ind og sad i gaten og ventede, da jeg fik besked om, at mit fly var blevet aflyst. Her kom der besked om aflysningen på både e-mail og via sms, og jeg blev uden videre ombooket til en afgang lidt over tre timer senere og med en elektronisk voucher til køb af mad og drikkevarer i lufthavnen.

Grunden til flyaflysningen var dog mindre åbenlys, og først da jeg kontaktede flyselskabet og klagede og gjorde krav på en økonomisk kompensation, fordi jeg blev mere end tre timer forsinket i ankomst til Aalborg, kom forklaringen: Flyet var blevet ramt af et lyn på vej til København aftenen før.

Flyselskabet undskyldte dette forhold med force majeure, men nej, den gik ikke! Selskabet kunne jo blot have indsat et andet fly fra København, hvor de havde en hub og masser af fly parkeret. Jeg klagede til den nationale myndighed for flytrafik, i dette tilfælde Trafikstyrelsen, og nogle måneder senere fik jeg medhold i min klage og en klækkelig kompensation udbetalt..

Nogle flyselskaber tilbyder i øvrigt, at man kan kompenseres i form af vouchers, som så kan ombyttes til nye flybilletter med samme selskab. Det har jeg også oplevet flere gange, og takker man ja til vouchers, vil man ofte få en endnu højere kompensation, end hvis man beder om rede penge.

Ulempen ved at tage imod vouchers er naturligvis, at de kun kan ombyttes til flybilletter, som skal købes direkte hos flyselskabet – og altså ikke hos et af de online rejsebureauer, som man bl.a. kan finde på momondo, og hvor man  ofte kan finde endnu billigere flybilletter, end når man køber direkte hos et flyselskab. Desuden har vouchers en udløbsdato, så man skal være ret sikker på, at man faktisk har mulighed for at gøre brug af dem, hvis man takker ja til et sådant tilbud.

Sådan er dine passager rettigheder udenfor EU, EØS og Schweiz

Hvis du rejser fra et land uden for EU, EØS eller Schweiz med et flyselskab, der heller ikke er fra disse lande, så gælder EU-reglerne ikke for dig. Så skal du følge de regler, der gælder i det land, du flyver fra, hvis du vil have kompensation. Herunder er et udsnit af passagerrettigheder i lande uden for EU, EØS eller Schweiz

Passagerrettigheder i Storbritannien

In the foreground, the wing of an airplane flying above the city of London and River Thames.

Efter Brexit gælder EU’s lovgivning for passagerrettigheder stadig i store træk ved flyrejser til eller fra Storbritannien eller med et britisk flyselskab. Dog med den væsentlige forskel, at der ikke som ved EU-reglerne skelnes mellem, om der rejses ind eller ud af landet. Reglerne gælder med andre ord alle former for flyrejser til eller fra Storbritannien.

Den kompensation, man kan få udbetalt ved flyforsinkelse, er desuden i britiske pund. Man får således 220 £ (1922 kr) i kompensation ved forsinkelser på rejser op til 1.500 kilometer eller derunder, 350 £ (3058 kr) ved forsinkelser på rejser mellem 1.500 og 3.500 kilometer og 520 £ (4543 kr) ved længere rejser. Igen skal der være tale om mindst tre timers forsinkelse, for at du vil være berettiget til kompensation.

Passagerrettigheder i USA

I USA er der ingen føderal lovgivning, der giver flypassagerer kompensation ved forsinkelse eller et aflyst fly. Hvert enkelt flyselskab har dets egne regler. De fleste flyselskaber i USA vil dog tilbyde at ombooke dig til førstkommende ledige afgang uden yderligere udgifter for dig.

Passagerrettigheder i Australien

An airplane taking off from the ground and soars towards the sky.

I Australien er der heller ingen særskilt lovgivning, der giver dig kompensation, hvis dit fly aflyses eller forsinkes. Hvert enkelt flyselskab har dets egne regler. De fleste flyselskaber i Australien vil dog tilbyde at ombooke dig til førstkommende ledige afgang uden yderligere omkostninger for dig.

Passagerrettigheder i Indien

I Indien er der lovgivning, der giver dig ret til forplejning og at blive ombooket, få pengene tilbage eller at få en hotelovernatning betalt, hvis du kommer ud for et aflyst fly eller en flyforsinkelse. Dine rettighede afhænger af, hvor stor en forsinkelse du udsættes for.

Husk en god rejseforsikring

Som nævnt er der lovgivning, der gælder for både aflyst fly og flyforsinkelser, men derudover kan det også være værd at nævne, at du naturligvis bør have en rejseforsikring og sætte dig ind i alt det, der står med småt i forsikringspolicen.

Nogle forsikringsselskaber tilbyder faktisk en økonomisk kompensation, hvis dit fly aflyses, og hvis du bliver forsinket som følge af aflysningen.

Der er også flere betalingskort, hvor der er tilknyttet en rejseforsikring, der for eksempel kan give adgang til forplejning i en lounge i en lufthavn, når uheldet er ude. Igen skal du huske at læse policen og de nærmere betingelser, for somme tider gælder en sådan forsikring og adgang til lounge kun, når et fly forsinkes, men ikke hvis det helt aflyses, og du bliver forsinket som følge af aflysningen. Sådanne regler er ikke altid særlig logiske, men sådan kan forsikringsbetingelserne altså godt være skruet sammen.

Din rejseforsikring kan også komme i spil, hvis dit aflyste fly er skyld i, at du misser en forbindelse videre til dit endelige rejsemål. Det kan for eksempel være tilfældet, hvis du har to separate flybilletter – og ikke en sammenhængende flybillet – med en mellemlanding og skift i en lufthavn undervejs. I det tilfælde er du selv ansvarlig for, at du når dit næste fly videre, medmindre du altså har en rejseforsikring, der dækker det, der kaldes ”forsinket fremmøde”. Så frem med policen og læs det, der står med småt.

Flyaflysning i god tid

A woman sitting in a garden chair with her feet up, smiling as she watches something on her laptop.
The right hand types on a laptop while the left hand holds a credit card.

Flyselskaber lægger planer for deres ruter og afgangs- og ankomsttider mange måneder ud i fremtiden, men somme tider ændres planer eller ruter, og så får du som oftest en e-mail med besked om, at det fly, du havde planlagt at rejse med langt ude i fremtiden, er blevet aflyst eller er blevet ændret til et andet tidspunkt.

Her gælder lidt andre regler, end når aflysningen sker med kort varsel, og det korte af det lange er, at du enten må acceptere en ændring af de planlagte flytider, anmode om en ændring af dit rejsetidspunkt eller kræve at få pengene retur. Du vil ikke være berettiget til kompensation i det tilfælde, medmindre aflysningen indtræffer senere end 14 dage før den planlagte afgang.

Overstay og udløbet visum

A busy man efficiently multitasks, absorbed in his smartphone as he stands on a moving escalator.

Kommer du ud for et aflyst fly i et land, hvor dit visum eller lovlige ophold udløber samme dag, og kan du ikke komme med et fly ud af landet inden udløbet af dit lovlige ophold, opstår der et nyt problem, det der med et engelsk ord kaldes for ”overstay”.

Her må du ofte til lommerne og betale en bøde for at blive længere end tilladt i landet, også selvom det ikke er din skyld, men flyselskabets, at du ikke kan rejse ud i tide. Nogle flyselskaber vil måske udvise konduite og vil tilbyde at refundere en sådan ekstra udgift for dig, men det er ikke noget, du kan gøre krav på, da det er dit eget ansvar at tage højde for eventuelle uforudsete omstændigheder og planlægge din rejse, sådan så du overholder reglerne for dit ophold i et andet land.

Se eventuelt hvor længe du kan have lovligt ophold i en lang række lande på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Få det bedste ud af det

Er dit fly blevet aflyst, og har du lang tid at fordrive i lufthavnen, inden du kan komme videre, er det oplagt at tage på sightseeing i den by eller på det sted, hvor du nu engang befinder dig. Men du kan naturligvis også vælge at fordrive tiden med at gå på opdagelse i lufthavnens mange tilbud, restauranter og butikker.

Måske har du adgang til en lounge via din billet, eller fordi du har status hos et flyselskab? Men faktisk kan du også købe dig adgang til lounges i mange lufthavne, hvis adgangen ikke er inkluderet i din flybillet. Her er som oftest mad og drikke ad libitum, komfortable siddepladser og måske mulighed for at få sig en tur under bruseren. I nogle lufthavne har du også mod betaling mulighed for at gå i fitness, få massage eller få et sted at sove og hvile ud.

Om forfatteren til denne guide

Jeg har arbejdet som journalist på fire af Jordens syv kontinenter, er medlem af De Berejstes Klub og har været udlandsdansker igennem mere end 14 år, så jeg rejser rigtig meget og har været ude for adskillige tilfælde af forsinkelser og aflyste fly.

Heldigvis har jeg, ved at kende mine rettigheder som flypassager, fået dækket udgifter til måltider og overnatninger, der skyldes aflysningerne, og jeg har også efterfølgende flere gange fået en klækkelig økonomisk kompensation. Artiklen bygger således på de erfaringer, jeg har gjort mig gennem årene, samt på de mange rejsehistorier, jeg har hørt fra venner og bekendte, som er berejste.

Om forfatteren

Lars-Terje LysemoseLars-Terje har kronisk rejsefeber og benytter enhver anledning til at komme ud på eventyr. Han nyder såvel kultur som natur, når han rejser, for han vil gerne have et sted helt ind under huden og lære lokalbefolkningen at kende, når han rejser. Asien besøger han mindst en gang om året, og han har desuden boet i USA, Holland, Sverige og Grønland.

Udforsk flere artikler